Brev
Hvorfor er jeg unormal og grim bare fordi …
Hej
kunne godt bruge et svar
hvorfor er jeg unormal fordi jeg er undervægtig
det er da ikke min skyld
de kalder mig også unormal fordi jeg har lysegrønne øjne og lysebrunt hår med blonde striber jeg er en solbrun farve i huden
pigerne fra min skole mener jeg er unormal drengene har den modsatte mening
hvad F skal det betyde
er jeg unormal eller ej
det går mig faktisk på
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om, hvordan det de andre piger siger ting om dig, der går dig på. Jeg kan godt forstå dig, når du bliver ked af det. Når andre siger noget om en, der sårer, støder en, eller på anden måde overskrider de grænser alle mennesker har, er det ikke i orden. Har du mon fortalt de piger om, hvordan du har det med det de siger…?
I vores danske kultur ses ofte, at det er et modeideal at være tynd. Jeg kender mange piger, der gerne vil være tynde. Måske har pigerne fra din skole det på samme måde, kan de måske ovenikøbet være misundelige på dig…? Jeg ved godt, at det ikke ændre ved din oplevelse af det de siger, men har du spekuleret over det..? Du skriver, at drengene ikke mener, du er unormal. Mon pigerne også gerne vil have drengene til, at syntes de er okay..?
Når du ser dig rundt omkring, er der ikke nogen retningslinjer for, hvad der er normalt og unormalt. Ud fra din beskrivelse af dig selv, tænker jeg, du endda lyder meget naturlig i dit udseende.
Pigerne på din skole kan komme af sted med, at tale til dig på en måde, der går dig på. Det får mig til at spekulerer på, hvordan det generelt går i din klasse..?
Mon der er andre, som oplever episoder de ikke har det okay med…? Jeg tænker på, om det er en ide for dig, at tale med din lærer om, hvad du oplever…? Det kan være, at det kan komme andre til gode, hvis din lærer arbejder med hele din klasses generelle trivsel.
Jeg håber, at du oplever, at du har fået svar på det, du skrev til Brevkassen om. Jeg tænker, at der nok ikke rigtig findes noget, der hedder normalt. Vi er alle helt unikke og har ret til at se ud, som vi vil.
Du er selvfølgelig også velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om hvad du oplever.
Mange Kærlige Hilsner
BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!