Hvorfor bliver jeg sur?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tusind tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver ind til os.

Det er et rigtig svært dilemma du er i, og jeg kan godt forstå at du er fortvivlet.

Vrede er en følelse, som er ligeså rigtig at have, som det at være glad. Man kan måske se vrede som en slags ventil der åbnes, når man har det dårligt indeni eller noget har skredet over grænserne.

Det er vigtigt at du ikke ser din vrede som noget skamfuldt, men som en slags besked fra din krop om, at der er noget du er ked af - uden at du måske helt selv er bevidst om hvad det er.  Men det er som oftest ikke særligt rart at blive så vred, at du bagefter også bliver ked af det. Men man kan øve sig i at styre vreden; at tælle til 10, trække vejret dybt og tænke over, hvad du har lyst til sige eller gøre - inden du gør eller siger noget. Du kan vælge at vende ryggen til, gå for dig selv et stykke tid - fx på værelset eller et andet sted, hvor du lige får ro og tid til at mærke dig selv. Ville det være metoder, som du har mod på at afprøve?

Du skriver, at du kan blive vred over de mindste ting, men måske er det en større ting, der gør at du bliver sur over mindre ting.

Du skriver at du har haft problemer med mobning og har måtte skifte skole. Det er jeg rigtig ked af at høre. Jeg tænker om du mon har haft talt med nogen om, hvordan du har haft det med det? Det er bestemt ikke sjovt at blive mobbet og det er noget der kan sidde i en i lang tid. Måske du kunne have mod på at tale med dine forældre om hvordan du har det?

Nogen kan det at komme i puberteten også betyde, at man kan svinge meget i humør og det er dødsvært at være i. Både for en selv og for andre omkring en - det kan nemlig være svært at forudse, hvornår man bliver ked af det eller vred. Måske kan du genkende det at være jublende glad og fjollet i det ene øjeblik, og i det næste er man bare ked af det og alt er noget møg? Sådan er der mange piger og drenge der har det i puberteten - i perioder.

Hvis ikke du har lyst til at tale med dine forældre, kunne det måske være en idé at tale med en lærer, du synes er sød at tale med eller måske en veninde?

Det er vigtigt, at du får talt med nogen om hvordan du har det, så du kan blive glad igen.

Du kan også altid starte med at ringe ind til os 116111, hvis du føler at det er nemmere.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.