Hvordan stopper vi det?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære P på 12 år,

Mange tak for dit brev. Du er en rigtig god veninde og klassekammerat, fordi du vil hjælpe M – og fordi du slet ikke synes, mobning er OK. Godt gået, du skriver herind!

Det er slet ikke OK, at nogen mobber M. Og jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre. For som du fortæller, kan man blive bekymret for, om dem, der mobber, bliver sure eller også begynder at mobbet en selv.

Det er sådan, at skolen har pligt til at stoppe mobning. Og lærerne skal hjælpe, hvis de ved, der er et problem. Mon lærerne på skolen ved, at M bliver mobbet?

Måske kan du spørge M, om hun har snakket med nogen om det? Hvis M ikke har snakket med lærerne om det, er det vigtigt, at de får det at vide. Du kan enten selv fortælle det eller spørge M, om du skal hjælpe hende med at fortælle en lærer, hvad der foregår?

Hvilken lærer kan I bedst lide? Det behøver ikke være jeres klasselærer. Det kan være en helt anden lærer eller voksen på skolen. Det vigtige er bare, at klassens voksne får det at vide, så de kan gøre noget ved det.

Du kan også hjælpe M med at tale med sine forældre, hvis hun ikke har fået sagt det til dem endnu?

Hvis M allerede har prøvet at tale med lærerne, kan det være, at lærerne ikke ved, at mobberiet er fortsat. Og så skal de have det at vide igen. Og måske skal hendes forældre så hjælpe jer.

Det ville måske også være godt for dig at tale med dine forældre om det. Det kan være ret hårdt at se og høre ens veninde blive mobbet. Så mon ikke du også har brug for at tale med nogen om det? Så kan dine forældre også støtte dig i at tale med M og med hendes forældre? Og de kan måske også tale med de andre forældre og lærere om det på et forældremøde. Det behøver ikke handle om M, men om hvordan hele jeres klasse trives. Det er nemlig sådan, at når en elev mobbes – så påvirker det alle. Og der er sikkert mange elever i klassen der ikke har det rart.

Du kan fx vise dine forældre det her svar – så kan de også se nærmere på det værktøj Børns Vilkår har lavet til forældre, der gerne vil hjælpe med at skabe god trivsel i klassen: Børns Vilkår – de voksnes ansvar

Jeg tror, at M vil være meget taknemmelig og glad for, at hun har dig. Stærkt gået, at du hjælper hende!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!