Brev
Hvordan skal jeg fortælle min klasse jeg er homosexuel
Hej
jeg er en dreng på 12 år
er homosexuel og ved ikke om jeg skal sige det til min klasse fordi er bange får de vil mobbe mig med
PS hvad skal jeg gøre
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12 år.
Det er ret imponerende at du allerede ved at du er homosexuel. Mange homosexuelle ved det først, når de bliver lidt ældre. Derfor fortæller mange det først til deres venner og familie, når de er lidt ældre.
En måde man bl.a. ved at man er homosexuel er, at man bliver forelsket i det samme køn. Altså bliver piger forelsket i andre piger. Og drenge bilver forelsket i andre drenge, hvis de er homosexuelle. Har du mon prøvet at være forelsket i en dreng?
Du skriver, at du er bange for at fortælle det til din klasse fordi, du er bange for at de vil mobbe dig. Det kan jeg godt forstå, at du kan være bange for. Det er nemlig ikke til at vide, hvordan de vil reagere. Har du mon allerede fortalt det til nogle andre? Fx dine forældre? Måske kunne det være en måde at starte med at sige det til din forældre?
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at fortælle det til dem i klassen. For det kan fx være svært at være med i snakken om 'pigerne' med de andre drenge. Så er det måske lidt nemmere, hvis klassen ved, at man altså ikke går og bliver vild med pigerne. Men det kan være svært at få det sagt. Og måske behøver du ikke sige det endnu? Ellers kunne du tale med din lærer om det. Det kan være at din lærer har nogle gode råd til, hvordan eller hvornår du kunne sige det klassen. Din lærer kender også klassen og hvordan det bedst kan gøres. Måske at I sammen sige det til klassen, så der er en voksen, der kan hjælpe med at styre snakken, og måske hjælpe med at svare på spørgsmål og snakke om seksualitet. Vil det være en idé?
Du kan også læse lidt om det at være homoseksuel på http://privatsnak.dk/13-15/
Kærlig hilsen
BørneTelefonen