Brev
Hvordan kan jeg komme over det?
Hej bb, selvom det er sket for en måned siden tænker jeg hele tiden på det.
Det startede med at vi fik fritkvarter, men vi måtte gerne blive inde og spille på telefoner.Og læreren var ikke i klassen.
Mig og nogle drenge så at drengen der engang gik på vores skole (lad os kalde ham B), sendte live(en live er hvor man laver noget imens andre kan se på det og kommentere, men man kan også kalde det live_ly). Det skal siges at B og de andre drenge fra min klasse nok ikke var venner, måske på en måde for de ville se hvad han lavede.Og B var så sammen med nogle af hans venner.(alle der var med i live_lyen var drenge, og alle dem der så med var også drenge undtagen mig. Og mig og drengene fra min klasse var nok de eneste der så med)..
Og det hyggede sig osv.
jeg så live igennem min telefon og det gjorde drengene så med en drengs telefon. Det gik egentlig ok.
Men så valgte en af drengene at kommentere på live_lyen, og det gik fint.
Men så ville jeg også kommentere et eller andet jeg ikke kunne huske men jeg kom til at skrive lidt forkert.
Og så så B og de drenge fra hans klasse det og sagde”lær at stave før du kommentere” og jeg blev mega ked af det, men jeg græd ikke. (og dem der ser live kan også se hvad de andre kommentere)..
Så begyndte b’s venner at tjekke min profil ud, og gøre grin med mit navn.
(Fordi jeg har et langt,og unikt navn. Jeg er så ikke stolt af det efter det der er sket)
JEG BLEV UTROLIG KED AF DET OG VAR LIGE VED AT GRÆDE! Men jeg holdte min tåre inde, og skyndte mig at gå ud af live_lyen med det samme.
Og drengene i min klasse var lidt ligeglade de så bare videre. De fniste måske lidt.
Jeg var tavs hele dagen, og jeg kunne ikke tænke på andet.
Det kan jeg heller ikke nu.. det er nok umuligt at glemme. Nok det værste øjeblik i mit liv(det er værrere end det lyder) ….
Men jeg tror jeg vil fortælle det til mine forældre, såden jeg nok får det bedre.men hvordan?
Og skal jeg så have min telefon konfiskeret i en uge? hvad hvis de bliver sure.
Men jeg fortæller det nok til mine veninder/venner.. men hvordan ?
Måske skal jeg bare se om øjeblikket går væk med tiden selvom det altid vil være der
Hvordan kommer jeg videre?
Jeg håber i kan hjælpe mig !!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Kender du det, at man har fået en plet på blusen og tænker, at alle har set det? Og når man så spørger er der ikke rigtig nogen, der har lagt mærke til pletten?
Det jeg prøver at sige er, at det der hos dig virker som noget helt forfærdeligt og pinligt, er noget de andre måske slet ikke har tænker mere over. Måske kan du prøve, at vende det hele rundt og tænke på, hvordan du ville have det, hvis der var en anden, der havde stavet noget forkert.
Havde du tænkt dårligt om dem, synes det var pinligt og ville det være noget, du gik og tænkte på eller hurtigt havde glemt igen? Det kan være en god måde at forsøge, at se det man har oplevet på en anden og mindre farlig måde. Det kan godt hjælpe - synes jeg.
Jeg tænker også, at når du sidder som ene pige blandt en masse drenge, får du nok mere opmærksomhed og dril. Bare fordi du er pige. Og fordi de måske synes, du er lidt spændende. Har du tænkt på, at det kunne være derfor de sagde, som de gjorde og tjekkede din profil ud?
Jeg synes, det ville være en rigtig god idé at fortælle om det til dine forældre og dine veninder. Det kan virkelig hjælpe, at sige tingene højt. Du har jo ikke gjort noget du ikke måtte, så jeg tænker ikke, der er nogen grund til, at dine forældre skulle blive sure på dig. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at mit svar har givet dig mod på, at fortælle det til dine forældre og veninder. Måske har mit svar også fået dig til at vende tingene på hovedet og se på det hele med nye øjne.
Kærlig hilsen BørneTelefonen