Brev
hvad skal jeg gøre ved det
Hej bb.
Jeg er en pige på 12 år og her det ikke særlig godt med mig selv.
Jeg vil gerne være lige som alle andre, tynde, pæne og lækre.
Jeg syntes selv jeg ligner en fed ko og der er der også andre der syntes.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
håber i kan hjælpe mig?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du skriver herind, for det lyder som om, du går og tumler med mange tanker og følelser omkring dig selv, og det man kan kalde for dit 'selvværd'. Det er godt at dele de tanker og følelser med andre.
Du skriver, at du gerne vil være tynd, pæn og lækker ligesom alle andre. Jeg tænker på, hvem alle andre mon er? Jeg ved nemlig, at rigtig mange børn og unge kontakter Børnetelefonen med de samme tanker og følelser, som du beskriver, så du er i hvert fald ikke alene. Mange har det ligesom dig. Det gør det naturligvis ikke nemmere at være dig, men nogle gange kan det måske være rart at vide, at mange andre har det ligesom én selv?
Jeg tænker også på, om det at være tynd, pæn og lækker mon er det, der betyder mest for dig? For måske kunne du også prøve at tænke over, hvilke kvaliteter og styrker du har som person? For du har helt sikkert en masse.
Selvværd handler om den måde, vi tænker og taler om os selv på, og om den værdi vi giver os selv. Har man et lavt selvværd kan man ofte tænke meget negativt om sig selv. Man tænker måske "jeg er forkert" eller "alle andre er bedre end mig". Alle tænker sådan indimellem, men hvis man gør det ofte, er det en god ide at øve sig i at tænke anderledes. Lavt selvværd er ikke noget, man er født med. Det er tillært, og det kan aflæres igen.
En måde at øve sig i at tænke anderledes kan være, at du hver aften skriver 3 små fortællinger om dig selv ned i en dagbog. Det skal være om noget, der er gået godt den dag, og hvor du har brugt dine styrker. Det kan fx være: "Jeg var en god veninde", "jeg var god til at samarbejde i en gruppeopgave" eller "jeg tegnede en flot tegning" eller hvad det nu kunne være. Kunne det mon være en mulighed for dig?
Måske kunne du også spørge dine venner, din familie eller andre voksne du kender, hvad de godt kan lide ved dig? Selvværd vokser nemlig også ved, at man føler sig værdsat af andre. Du kan jo eventuelt vise dem dit brev og mit svar, hvis det kan være svært at snakke om.
Jeg fornemmer også, ud fra dit brev, at andre kalder dig ord, som ikke er så rare? Er det mon også derfra, at du har fået nogle negative tanker om dig selv? Jeg ved det selvfølgelig ikke, men hvis det er tilfældet, at andre driller dig, er det en god ide at få snakket med nogen om det. Det kunne være dine forældre, en lærer, en moster eller en anden voksen, som du har tillid til.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg synes i hvert fald, at du er en sej og modig pige, fordi du tør skrive herind og være åben omkring dine tanker og følelser.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller til at ringe eller sms'e direkte til Børnetelefonen på tlf: 116 111.
Knus og tanker fra Børnetelefonen