Brev
Hvad skal jeg gøre??
Jeg er en pige på 11 år jeg er lille og tynd. I skolen bliver jeg drillet og jeg bliver kaldt øgenavne Jeg bruger briller og de siger grimme ting f.e.k.s. Brilleabe.
Det er tarveligt og hvorfor skal de gøre det..det var bare det
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Du skal have ros for at turde skrive herind til BørneBrevkassen! Du fortæller, at du på din skole bliver kaldt øgenavne, og jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart.
Jeg tænker, at det aldrig er ens egen skyld hvis man bliver mobbet! Grunden til at jeg nævner dette er, at man godt kan komme til at føle, at det er ens egen skyld, at man bliver mobbet. Man tænker måske ”jeg er også så kedelig”, eller ”jeg er ikke så smart som de andre”. Men man kan faktisk blive mobbet med alt.
Ligegyldigt hvad så skal mobningen stoppes. Og det er de voksnes ansvar at få gjort noget ved det! Derfor er det så vigtigt, at de voksne får viden om dét, der foregår.. Så mon du har mod på at fortælle en lærer, som du stoler på, om det der foregår i klassen..? Eller dine forældre..?
Jeg ved, at det kan være svært at få det fortalt, så nogle børn synes det er en hjælp at vise den voksne deres brev til BørneBrevkassen og vores svar. Hvis du tænker, at det kan være en hjælp, så skal du være velkommen til at gøre det samme.
Du er også velkommen til at drøfte situationen med vores rådgivere på BørneTelefonen - helt anonymt og gratis! Ring 116 111.
Og du er selvfølgelig velkommen til at skrive herind igen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!