Brev
Hjælp os piger!!!
Hej, vi er nogle piger i 7. klasse, der har brug for nogle råd. Drengene i klassen kalder os fx. for “smatso, kælling, luder og fede.” De respekterer os ikke, og vi ved ikke hvad vi skal gøre ved det! Har i en ide/et råd?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej piger.
Jeg forstår godt at I ønsker at gøre noget ved situationen i jeres klasse. For man skal bestemt ikke finde sig i at blive kaldt for så grimme ord, som I bliver! Godt at I reagerer på det.
Det er jeres klasselærers ansvar at sikre en god tone i jeres klasse. En tone hvor man snakker pænt til hinanden og ikke kalder hinanden grimme ting, men tværtimod respektere hinanden og hinandens forskelligheder. Har I allerede talt med jeres klasselærer om problemet? Det synes i hvert fald er en rigtig god ide at gøre. Alle skoler skal have en politik for, hvordan de håndterer mobning eller andet der er usundt for jeres klassefællesskab. Det har de pligt til.
Jeres klasselærer ville så kunne tage det op i undervisningen som et emne, som i kunne snakke om alle sammen. Drengene skal vide at det faktisk kan være rigtig sårende og gøre en vred, at blive kaldt for eksempelvis ”kælling”, ”fede” og så videre. Hvis ikke I synes jeres klasselærer gør nok ved problemet, så synes jeg bestemt også I bør overveje at tale med jeres forældre om det. For at I trives i klassen, er der brug for at blive talt pænt og brug for at alle kan være der.
Det er vigtigt for at understrege, at I ikke må tage det personligt, når drengene kalder jer de grimme ord. For tonen er desværre bare blevet rigtig hård – både hos børn, unge og voksne, så ofte tænker de måske slet ikke over hvilke ord de egentlig går og bruger. Men det er ikke nogen undskyldning, og netop derfor er det også vigtigt, at I som klasse får taget det op. Der sidder måske flere I jeres klasse, so har samme ubehagelige følelse over den tone, som drengene bruger.
Jeg håber at jeres klasselærer vil hjælpe jer. Ellers skal i endelig kontakte os her på BørneTelefonen igen, så må vi sammen se på, hvilke andre muligheder der kan være for jer.
Med kærlig hilsen BørneTelefonen.