hjælp mig!

Hej

jeg er en pige på 11 år,

Og jeg har det rigtig svært både i skolen Og der hjemme.

Egentlig har jeg ikke noget At brokke mig over, og min familie elsker mig. Men jeg føler mig alligevel ikke god nok

I skolen blir jeg mobbet og kaldt luder, so, Kælling osv. og der hjemme blir jeg konstant Skældt ud:(

min farfar boede på Sjælland og Vi havde ingen kontakt før for ca. 1 år siden Og da vi endelig møder ham dør han en måned Efter.

lige siden min farfar’s død har jeg følt mig Som ingenting, jeg er bare en grim so der ik’ har noget liv:(

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Det er godt, at du har skrevet brev til BørneBrevkassen. Måske har du været længe om at få det skrevet, fordi du ikke synes, du kan brokke dig over dit liv, men når du fortæller, at du føler dig som ingenting efter din farfars død, at du bliver skældt ud derhjemme og at du bliver mobbet,  tænker jeg, at du har brug for hjælp.

Det er hårdt, når der er noget, der går galt både i skolen og derhjemme.

Hvor meget mon du har fået fortalt dine lærere om mobningen af dig?

Når man som du bliver mobbet, kan det være fristende at skjule det og gå alene med det, fordi man kan blive bange for, hvad der sker, hvis det kommer frem. Der er også nogle, der tænker, at det nok er deres egen skyld, at de bliver mobbet, fordi de føler sig anderledes eller mindre værd.

Måske genkender du det?

Det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet og kaldt øgenavne, og det er helt sikket noget, som dine lærere skal hjælpe dig med. Det er en del af deres arbejde. Mobning er alt for svært at klare selv, det kræver tit, at de voksne kommer på banen.

Du skal huske på, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet. Det handler om, at du går i en klasse, som ikke har lært, hvordan man er gode kammerater, og hvordan man giver plads til alle. Derfor skal klassen lære, hvordan de kan blive en bedre klasse. Du kan læse mere om mobning på vores hjemmeside.

Jeg vil foreslå, at du hurtigst muligt får snakket med den lærer, du har mest tillid til og fortæller, hvordan du har det. Du kan evt. vise ham/hende dit brev, så I kan snakke ud fra det. Så kan du også fortælle lidt mere om din situation derhjemme, hvis du vil. Hvis man ikke har det godt derhjemme, kan en god lærer nemlig også hjælpe.

Nu skriver du, at du ved, at din familie elsker dig, men at du bliver skældt meget ud. Nogen gange når voksne skælder meget ud, så handler det ikke altid om børnene, men måske mere om de voksne. Måske de er pressede eller stressede eller noget andet. Du skriver ikke, om de ved, at du bliver mobbet. Tror du, de ville skælde så meget ud, hvis de vidste, hvordan du gik og havde det?  Hvis du har mod på det, så syntes jeg, at du skal fortælle dem om mobningen - og at det derfor er hårdt at være dig lige i øjeblikket. At du har brug for at de hjælper dig med det og ikke skælder på dig. Det er helt ok, at bede de voksne om hjælp og man må også gerne sige fra, når tingene bliver for meget for en. Hvis du kan, så syntes jeg, at du skal tænke sådan, at det handler om de ting, der sker omkring dig -og ikke om hvem du er, som person. Måske du også kunne vise dem brevet og mit svar - hvis det kunne være en hjælp for dig.

Jeg håber, at du kan bruge svaret og eller er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og fortælle videre om dine problemer. Så kan du sammen med en rådgiver finde ud af, hvordan du bedst kan blive hjulpet.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!