Brev
hjælp hjælp hjælp hjælp hjælp….. mit hoved hjælp hjælp det gør ondt igen!!!!!!!!!!!!!!
jeg er ligeglad om min mor eller far sidder og læser dette her fordi de læser mine breve på børnetelefonen.
jeg har heller aldrig følt mig tryg ved dem eller noget som helst andet.
min far mishandlede mig som lille pige og far du ved det jo godt. lige nu sidder jeg og græder af frygt for livet igen og har skåret i mig selv på grund af alt det jeg har inde i mit hoved. jeg skriver nu til en rådgiver som jeg håber ville hjælpe mig fordi i ikke kan.
kære rådgiver.
jeg sidder nu om natten og kan igen ikke sove,
det bløder fra min arm fordi kniven har være ond ved mig igen, ond som far og ond som mor.
da jeg var lille sagde de at jeg var dum, kloset, grim, jeg kunne ikke noget og jeg ville aldrig kunne noget.
jeg blev meget groft mobbet i skolen og græd på vejen hjem mange gange eller låste mig ud på badeværelset til jeg var færdig med at tude og slog mit hoved ind i væggen gentagene gange mens jeg hviskede til mig selv i min fulde vrede at jeg ikke skulle pive og jeg gjorde det hårdere og hårdere indtil jeg brød grædende sammen igen.
jeg tænker meget i selvmordstanker og har gjordt det siden jeg kan huske.
Ingen ville nogensinde eller har nogensinde forstået mig.
Jeg er blevet hevet i håret og ind på mit værelse, blevet låst inde på værelset, blevet slået, truet, fået banket hovedet ind i væggen, fået kylet glas efter mig og nu kan jeg bare ikke mere.
Det kan godt være at det er mange år siden men det swidder i mig og jeg er bange for ALT.
Bange for at miste folk jeg holder af, bange for fremtiden og kærester, venner, flytte hjemme fra, eksamen og qlt jeg har bundet et bånd til gennem livet er blevet flået fra mig igen.
Slå mig ned en eller anden, jeg kan og ville ikke mere. Jeg ville dø. Dø. dø.
Jeg får ture hvor jeg HADER mine forældre for det de har gjort og jeg HADER dem nu!!!!
jeg hader mig og jeg hader alt.
Jeg ville ikke mere ville bare ikke mere:;,,,,,,,,,,,,,,(
kære rådgiver hvis du skulle give mig et råd som ikke indgik i at snakke med nogel forældre, pædagog, lære, psykolog eller psykriatre som fik mig op igen og hjalp mig videre hvad skulle det så være??????????????????
kom gerne med flere råd end et eller to for jeg har VIRKELIG brug for hjælp….
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at der er rigtig mange tanker og følelser som fylder i dig. Det lyder som om, at du har oplevet mange ting som slet ikke har været i orden, og som har påvirket dig rigtig meget. Det kan jeg godt forstå, at du er træt at finde dig i og jeg kan til fulde forstå den vrede du føler - det er helt ok. Vreden kan du bruge til at få det bedre, den kan være din drivkraft, hvis du bruger den til at få det bedre og ikke til at 'slå dig selv med' eller lade den holde dig tilbage og fast i det, du ikke har det godt med.
Når man har oplevet de ting som du beskriver i dit brev, så er det fuldt forståeligt, at man får det rigtig skidt. Det betyder dog ikke, at du ikke kan få det bedre igen. Jeg synes, at det er rigtig flot at du kan sætte ord på det du har oplevet, hvordan du har og at du skriver det herind. Det lyder som om, at du har gjort dig rigtig mange tanker om, hvorfor du har det som du har det. Det lyder også som om, at du har taget en beslutning om, at du gerne vil have hjælp.
Du beder mig om råd til, hvad du skal gøre, og du skriver at du har brug for råd, som ikke indebærer, at du skal tale med nogle voksne omkring det. Jeg tænker på, om det er fordi du ikke føler dig klar til at tale om det med andre eller om det er fordi du allerede har prøvet og ikke synes, at det har hjulpet dig? Måske er du bekymret for at blive svigtet og derfor passer på dig selv, ved ikke at snakke med dem?
Det er rigtig svært for mig at give dig råd, som ikke indebærer at du skal tale med andre. Når du har det så skidt som du beskriver, så vil det for de fleste være rigtig svært at komme videre uden at tage imod hjælp fra andre. De fleste har brug for, at der er nogle professionelle, som kan hjælpe en, og ofte har man brug for hjælp i lang tid, for at komme rigtigt videre og finde lysten til at leve igen. Det er ikke sikkert, at det er sådan for dig, men sådan er det for mange andre unge. Jeg vil forsøge at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre selv, som måske kan hjælpe dig.
Jeg forstår på det du skriver, at du nogle gange skærer i dig selv. Jeg tænker derfor på, om du kan gøre noget andet, når du føler at du bliver nødt til at skære i dig selv. Nogen skærer i sig selv, fordi de ikke har lyst til at leve mere, men også fordi det hjælper dem med at tænke på noget andet og flytte smerten indeni til noget, der kan mærkes på kroppen. Har du prøvet at tage en hårelastik eller køkkenelastik rundt om håndleddet? Når lysten til at gøre skade på dig selv så kommer, kan du trække ud i elastikken og give slip, så der kommer et lille smæk på håndleddet. Måske synes du, at det lyder lidt dumt, men for nogen kan det hjælpe. Det hjælper ikke til, at den smerte som du føler inden i går væk, men det kan hjælpe dig til at gøre mindre skade på dig selv. Dette råd, er et råd som psykologer giver, når de hjælper med at stoppe selvskade. Man kan kalde det for en strategi til at ændre på tingene på en måde, der er bedre for dig end at skære.
Jeg tænker på, hvad du kan gøre, når dit hoved er allermest fyldt op af svære tanker. Det er svært bare at undertrykke de svære tanker, men nogen gange kan det hjælpe at lave noget andet end sidde alene for sig selv. Det kan være godt at distrahere sine egne tanker lidt. For eksempel kan det være godt for nogen at dyrke motion. Hvordan ville det være for dig at løbe en tur, gå en tur eller måske gå ned i et fitnesscenter? Hvis du dyrker motion kan du måske bedre distrahere dine tanker og samtidig mærker du din fysiske krop åp en god måde. Når bruger din krop til at være fysisk aktiv, så får du til gengæld det, der hedder endorfiner. Endorfiner er et form for 'lykkehormon', som medvirker til at humøret bliver bedre og man kan tænke om tingene på en anden måde, når der er endorfiner i kroppen. Det kan være andre måder at løse tingene, eller tænke om det, der sker eller er sket. At være fysisk aktiv, medvirker også til, at du får brugt den 'negative energi' til noget, der kan virker positivt for dig. Man bliver også mere træt - fysisk og det kan være nemmere at falde i søvn om aftenen, som du skriver du kan have svært ved.
Du kan også prøve at bruge musik og vejrtrækningsøvelser til at få ro på, og dæmpe trangen til at skade dig selv. Fx ved at forestille dig (visualisere) og lytte til cd'er eller noget musik fra youtube. Det kan være musik, hvor der er indtalt en guide til at få ro på vejrtrækningen og måder, du kan forestille dig noget rart i stedet. Til at begynde med, kan det føles skørt og svært. Det kan være fordi, det er en ny måde at 'arbejde' med sig selv. Hvis du giver dig selv lov til at føle, at det er ok, at det føles forkert eller svært, og mærke om det hjælper en lille smule de første gange du prøver? Så gætter jeg på, at det bliver bedre for hver gang du prøver. Med en rolig vejrtrækning kan man hjælpe sig selv med at finde roen og finde ud af, hvilke tanker, der dukker op, når der er ro i kroppen.
Du skriver, at du er bange for næsten alting og du er bange for at miste. Jeg synes alligevel, at det lyder som om, at du har nogle veninder? Selvom du er bange for at miste dem, så kan de også være en hjælp for dig. Det er ikke sikkert, at du har lyst til at tale med om, hvordan du har det, men det kan måske hjælpe dig at være samen med dem i din fritid. De kan nemlig også hjælpe dig og dit hoved med at tænke på noget andet. Når du har mange svære tanker, så kan det være godt, hvis du kan være sammen med nogen, som kan tale om noget helt andet og give tankerne en pause fra alt det svære. Med ting der er svære i livet, så bliver de ofte lettere, når de deles og bæres af flere. Mon det vil være det samme for dig?
Jeg tænker på, om du mon kender nogen som også synes, at livet er svært og ikke ved hvad de skal stille op? Nogle gange kan det nemlig være rigtig rart at tale med nogen, som ved, hvordan det føles, når det hele ikke er til at holde ud og hvordan det er at blive vred, bange og ked af det. Hvis du ikke kender nogen, kunne det måske være rart i stedet at læse om nogen, som har nogle af de samme følelser som dig og som gør skade på sig selv for at holde det ud.
Du kan læse om andre unge som også synes at livet er rigtig svært her: http://www.lmsselvskade.dk/om-selvskade/personlige-historier/.  Jeg ved, at der også er unge, der fortæller om, hvorfor de skader sig selv. De tager ud sammen med lmsselvskade og fortæller om det, flere forskellige steder i landet. Det kan du også læse om inde på hjemmesiden. Jeg ved fra andre unge, at det har været stærkt og hjælpsomt, at høre det fra andre unge og hvad de gjorde for at ændre det, der var svært. Det håber jeg på, at du har mod på at læse mere om.
Til slut vil jeg sige, at jeg synes det kunne være en rigtig god idé at tale med nogen om, hvordan du har det. Jeg tænker, at du har brug for hjælp fra professionelle til at komme videre og få det bedre. Måske har dine forældre også brug for noget hjælp til, hvordan de kan være bedre forældre for dig? Hvis du ikke er klar til at tale med dine forældre, lærer eller andre voksne som du skriver, så er du også altid velkommen til at snakke med os på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten. Det kunne være, at vi kan hjælpe dig med flere ting i dit liv, hvis du har brug for os til det? Vi vil i hvert fald gerne hjælpe dig, så meget vi kan.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle råd som du føler, at du kan bruge til noget. Og så håber jeg også, at du på et tidspunkt finder modet til at tale med nogle andre om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner BørneTelefonen