Brev

hjælp hjælp hjælp hjælp hjælp….. mit hoved hjælp hjælp det gør ondt igen!!!!!!!!!!!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at der er rigtig mange tanker og følelser som fylder i dig. Det lyder som om, at du har oplevet mange ting som slet ikke har været i orden, og som har påvirket dig rigtig meget. Det kan jeg godt forstå, at du er træt at finde dig i og jeg kan til fulde forstå den vrede du føler - det er helt ok. Vreden kan du bruge til at få det bedre, den kan være din drivkraft, hvis du bruger den til at få det bedre og ikke til at 'slå dig selv med' eller lade den holde dig tilbage og fast i det, du ikke har det godt med.

Når man har oplevet de ting som du beskriver i dit brev, så er det fuldt forståeligt, at man får det rigtig skidt. Det betyder dog ikke, at du ikke kan få det bedre igen. Jeg synes, at det er rigtig flot at du kan sætte ord på det du har oplevet, hvordan du har og at du skriver det herind. Det lyder som om, at du har gjort dig rigtig mange tanker om, hvorfor du har det som du har det. Det lyder også som om, at du har taget en beslutning om, at du gerne vil have hjælp.

Du beder mig om råd til, hvad du skal gøre, og du skriver at du har brug for råd, som ikke indebærer, at du skal tale med nogle voksne omkring det. Jeg tænker på, om det er fordi du ikke føler dig klar til at tale om det med andre eller om det er fordi du allerede har prøvet og ikke synes, at det har hjulpet dig? Måske er du bekymret for at blive svigtet og derfor passer på dig selv, ved ikke at snakke med dem?

Det er rigtig svært for mig at give dig råd, som ikke indebærer at du skal tale med andre. Når du har det så skidt som du beskriver, så vil det for de fleste være rigtig svært at komme videre uden at tage imod hjælp fra andre. De fleste har brug for, at der er nogle professionelle, som kan hjælpe en, og ofte har man brug for hjælp i lang tid, for at komme rigtigt videre og finde lysten til at leve igen. Det er ikke sikkert, at det er sådan for dig, men sådan er det for mange andre unge. Jeg vil forsøge at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre selv, som måske kan hjælpe dig.

Jeg forstår på det du skriver, at du nogle gange skærer i dig selv. Jeg tænker derfor på, om du kan gøre noget andet, når du føler at du bliver nødt til at skære i dig selv. Nogen skærer i sig selv, fordi de ikke har lyst til at leve mere, men også fordi det hjælper dem med at tænke på noget andet og flytte smerten indeni til noget, der kan mærkes på kroppen. Har du prøvet at tage en hårelastik eller køkkenelastik rundt om håndleddet? Når lysten til at gøre skade på dig selv så kommer, kan du trække ud i elastikken og give slip, så der kommer et lille smæk på håndleddet. Måske synes du, at det lyder lidt dumt, men for nogen kan det hjælpe. Det hjælper ikke til, at den smerte som du føler inden i går væk, men det kan hjælpe dig til at gøre mindre skade på dig selv. Dette råd, er et råd som psykologer giver, når de hjælper med at stoppe selvskade. Man kan kalde det for en strategi til at ændre på tingene på en måde, der er bedre for dig end at skære.

Jeg tænker på, hvad du kan gøre, når dit hoved er allermest fyldt op af svære tanker. Det er svært bare at undertrykke de svære tanker, men nogen gange kan det hjælpe at lave noget andet end sidde alene for sig selv. Det kan være godt at distrahere sine egne tanker lidt. For eksempel kan det være godt for nogen at dyrke motion. Hvordan ville det være for dig at løbe en tur, gå en tur eller måske gå ned i et fitnesscenter? Hvis du dyrker motion kan du måske bedre distrahere dine tanker og samtidig mærker du din fysiske krop åp en god måde. Når bruger din krop til at være fysisk aktiv, så får du til gengæld det, der hedder endorfiner. Endorfiner er et form for 'lykkehormon', som medvirker til at humøret bliver bedre og man kan tænke om tingene på en anden måde, når der er endorfiner i kroppen. Det kan være andre måder at løse tingene, eller tænke om det, der sker eller er sket. At være fysisk aktiv, medvirker også til, at du får brugt den 'negative energi' til noget, der kan virker positivt for dig. Man bliver også mere træt - fysisk og det kan være nemmere at falde i søvn om aftenen, som du skriver du kan have svært ved.

Du kan også prøve at bruge musik og vejrtrækningsøvelser til at få ro på, og dæmpe trangen til at skade dig selv. Fx ved at forestille dig (visualisere) og lytte til cd'er eller noget musik fra youtube. Det kan være musik, hvor der er indtalt en guide til at få ro på vejrtrækningen og måder, du kan forestille dig noget rart i stedet. Til at begynde med, kan det føles skørt og svært. Det kan være fordi, det er en ny måde at 'arbejde' med sig selv. Hvis du giver dig selv lov til at føle, at det er ok, at det føles forkert eller svært, og mærke om det hjælper en lille smule de første gange du prøver? Så gætter jeg på, at det bliver bedre for hver gang du prøver. Med en rolig vejrtrækning kan man hjælpe sig selv med at finde roen og finde ud af, hvilke tanker, der dukker op, når der er ro i kroppen. 

Du skriver, at du er bange for næsten alting og du er bange for at miste. Jeg synes alligevel, at det lyder som om, at du har nogle veninder? Selvom du er bange for at miste dem, så kan de også være en hjælp for dig. Det er ikke sikkert, at du har lyst til at tale med om, hvordan du har det, men det kan måske hjælpe dig at være samen med dem i din fritid. De kan nemlig også hjælpe dig og dit hoved med at tænke på noget andet. Når du har mange svære tanker, så kan det være godt, hvis du kan være sammen med nogen, som kan tale om noget helt andet og give tankerne en pause fra alt det svære. Med ting der er svære i livet, så bliver de ofte lettere, når de deles og bæres af flere. Mon det vil være det samme for dig?  

Jeg tænker på, om du mon kender nogen som også synes, at livet er svært og ikke ved hvad de skal stille op? Nogle gange kan det nemlig være rigtig rart at tale med nogen, som ved, hvordan det føles, når det hele ikke er til at holde ud og hvordan det er at blive vred, bange og ked af det. Hvis du ikke kender nogen, kunne det måske være rart i stedet at læse om nogen, som har nogle af de samme følelser som dig og som gør skade på sig selv for at holde det ud.

Du kan læse om andre unge som også synes at livet er rigtig svært her: http://www.lmsselvskade.dk/om-selvskade/personlige-historier/.  Jeg ved, at der også er unge, der fortæller om, hvorfor de skader sig selv. De tager ud sammen med lmsselvskade og fortæller om det, flere forskellige steder i landet. Det kan du også læse om inde på hjemmesiden. Jeg ved fra andre unge, at det har været stærkt og hjælpsomt, at høre det fra andre unge og hvad de gjorde for at ændre det, der var svært. Det håber jeg på, at du har mod på at læse mere om.

Til slut vil jeg sige, at jeg synes det kunne være en rigtig god idé at tale med nogen om, hvordan du har det. Jeg tænker, at du har brug for hjælp fra professionelle til at komme videre og få det bedre. Måske har dine forældre også brug for noget hjælp til, hvordan de kan være bedre forældre for dig? Hvis du ikke er klar til at tale med dine forældre, lærer eller andre voksne som du skriver, så er du også altid velkommen til at snakke med os på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten. Det kunne være, at vi kan hjælpe dig med flere ting i dit liv, hvis du har brug for os til det? Vi vil i hvert fald gerne hjælpe dig, så meget vi kan. 

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle råd som du føler, at du kan bruge til noget. Og så håber jeg også, at du på et tidspunkt finder modet til at tale med nogle andre om, hvordan du har det.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat