Hjælp

Kære brevkasse,

jeg er en pige på 13 år og jeg har et problem. Jeg hader at gå i skole, den ene dag kan man bruges af veninderne og den næste er man som luft. Jeg synes selv at jeg gør alt for dem men får ikke noget tilbage.

Der er også en masse uroligheder i klassen og det gør at man ikke føler sig godt tilpas. Lærerne gør ikke rigtig noget ved det og jeg vil ikke sige det til min familie, for jeg kan ikke lide at de går og bekymre sig om mig. Jeg føler mig alene og er ked af at skulle i skole hver dag.

Hvad skal jeg gøre?

Mange hilsner den anonyme.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du ikke trives i skolen for tiden. Du skriver ligefrem, at du ”hader at gå i skole” – og det skal der gøres noget ved. Derfor er det godt, at du har taget mod til at skrive herind - for det viser, at du gerne vil have, at tingene ændrer sig.

Du fortæller, at det er svært med veninderne, fordi du ikke oplever, at du får noget igen. Det er rigtig hårdt at føle, at man ikke ”kan bruges”, og jeg er ret sikker på, at de andre piger i gruppen formentlig også oplever den usikkerhed, som du beskriver. Du skriver, at lærerne ikke rigtig gør noget ved det – og det er meget uheldigt. For i sidste ende er det altid de voksnes ansvar at sørge for, at alle har det godt. Derfor vil jeg råde dig til, at du igen tager fat i en af de voksne, enten en lærer eller en pædagog, så de kan få at vide, hvordan du har det. Selvom ”urolighederne” kan virke meget tydelige i dine øjne, er det ikke sikkert, at lærere ved, at det påvirker dig og måske også de andre elever så meget - derfor skal de have at vide direkte. Hvis lærerne/pædagogerne ikke lytter, så er det faktisk skoleinspektørens ansvar. Så sagt med andre ord, vil ansvaret altid ligge hos de voksne - og derfor skal du ikke acceptere, at de ikke gør noget. Hvis du synes, det er lidt svært at sætte ord på, kan du evt. overveje at vise dit brev herind og mit svar – det ligger i hvert fald op til en god snak, så der kan komme fokus på trivslen i jeres klasse.

Jeg bliver lidt ked af, at du skriver, at du ikke kan lide, at dine forældre bekymrer sig om dig, for sådan skal du ikke tænke. Selvom du ikke har lyst til, at dine forældre skal vide, hvordan du har det, så må du huske, at det er dine forældre, der skal sikre, at du har det godt – og hvordan kan de det, når de ikke ved, at du faktisk er rigtig ked af at gå i skole?! Derudover tror jeg også, at dine forældre vil blive kede af at høre, at du ikke føler, du kan fortælle dem, hvordan du har det, for det allervigtigste for forældre er nemlig, at deres børn har det godt. Derfor synes jeg, du skal overveje at fortælle dem, at du har det svært i skolen for tiden. Det er nemlig ikke noget, man skal gå alene med. Du kan også sige det ved at skrive en sms til dem eller en af dem...måske lade dem læse dit brev, for det viser så godt, hvad det handler om for dig?! Derudover kan de også kan tage fat i skolen og sørge for, at dig og din klasse får noget hjælp, så I kan få det godt igen. Alle børn har nemlig ret til en god skoledag - hver dag.

Jeg håber så inderligt, at mit svar måske har givet dig modet på at fortælle det til nogen voksne omkring dig, så du kan få den hjælp, du fortjener og har ret til.

Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

De bedste tanker fra
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.