Brev
HJÆLP!!
Kære børnetelefonen
Mine veninder mobber mig. Siger at jeg ligner en tyk skumfidus! Og en 40-årig mor som har set noget pis, men er kommet styrket ud på den anden side.
For det første, så synes jeg ikke at jeg ligner en skumfidus, da en skumfidus er hvid og jeg er mere rød i ansigtet en hvid. Og jeg har faktisk tabt mig på det sidste.
For det andet, så ved ikke hvorvidt jeg skal blive fornærmet eller tage det som et kompliment at jeg er kommet “styrket ud på den anden side”. Det er et problem for mig at de synes jeg ligner en på 40.
hvad skal jeg gøre? Skal jeg skaffe mig nogle nye venner?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige,
Det lyder rigtig ubehageligt. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når dine veninder mobber dig.
Du skriver, at du ikke ved, om du skal tage det som en kompliment eller blive fornærmet, når de siger, at du ligner en på 40. Det kan jeg godt forstå, at du synes er svært. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt dem, at du bliver rigtig ked af det, når de siger de ting til dig? Det er nogle rigtig tarvelige ting at sige. Men måske de ikke er klar over, at du bliver rigtig ked af det. Kunne du måske prøve at fortælle dem det?  Det kunne også være, at det var nemmere, at sige til én af dem til at starte med. Måske den veninde du føler dig tættest med?
Det er ikke din skyld, at de mobber dig. Og det er rigtig vigtigt, at mobberiet stopper. Derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du fortæller din klasselærer, hvad der foregår. En klasselærer har nemlig ansvaret for elevernes trivsel. Og det er de voksnes ansvar, at mobningen stoppes – ikke dit! Hvis dine veninder ikke holder op, tror du så, at du ville kunne snakke med din klasselærer om det? Det kan også være, at der er en skolepsykolog på din skole, du kan snakke med?
Det kan være rigtig svært at gå rundt og være ked af det. Derfor er det rigtig vigtigt, at der er nogen, der ved, hvordan du har det. Har du mon fortalt dine forældre, at dine veninder mobber dig? Det kan være rigtig rart at have nogen at snakke med det om, så du ikke føler, at du går med det alene. Det kan også være en anden voksen i familien?
Jeg håber, at du får fortalt det til en voksen. Du er velkommen til at skrive ind igen til Brevkassen eller Chatten. Ellers kan du altid ringe på tlf. 116111
De bedste hilsener,
BørneTelefonen