Brev
Hjælp
Kære børnebrevkasse
Jeg bliver mobet rigtig meget af drengene i min klasse fordi at jeg er lav og har storer fortænder
de sparker mig, kalder mig perker(er lidt mørk), og løber efter mig de stoper ikke selv om jeg græder og siger stop
Har i et tip til hvordan jeg kan få dem til at stoppe?
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har skrevet brevet her til BørneBrevkassen, for det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet af drengene.
Jeg synes, det lyder rigtig groft, det de gør mod dig, og jeg tænker faktisk, at du skal have hjælp fra de voksne til at få det stoppet. Når en flok drenge (eller piger) opfører sig sådan overfor andre, kan det være rigtig svært at stoppe, hvis man ikke får hjælp fra de voksne. De drenge har brug for, at lærerne på skolen hjælper dem med at lære, hvordan man skal behandle hinanden.
Måske går det også ud over andre end dig? Har du en god veninde, som kan hjælpe dig med at få det sagt til en voksen, som I snakker godt med, og som lytter til jer? Lige nu er der jo sommerferie, men måske går du i SFO lidt af tiden? Så kan du måske vise dit brev og mit svar til en sød voksen derovre? Det kan også være, du kan vise det til dine forældre eller din venindes mor, så de kan hjælpe dig med at tale med din klasselærer eller måske skolelederen.
Det er ikke altid, at lærerne opdager, når der sker mobning, så det er vigtigt, at man siger det til dem. Hvis du allerede har prøvet at sige det, kan det nogle gange hjælpe at sige det til en anden lærer eller få sine forældre til at ringe til læreren.
Der skal i hvert fald gøres noget, og det er de voksne, der skal sørge for, at du har det godt i skolen. Måske kan det også hjælpe andre børn, hvis de drenge får lært, hvordan man behandler hinanden på en god måde, og måske kan hele klassen få det bedre sammen.
Så kan du prøve at gå videre med det og fortælle om det? Og måske bruge dit brev her fra BørneBrevkassen, hvis det er lettere at forklare det på den måde?
Jeg håber rigtig meget, at det bliver stoppet, så du kan glæde dig til at komme i skolen efter sommerferien, og så du kan slappe af og nyde din sommerferie nu.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!