Brev
Hjælp!!!!
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 18år. Jeg er rigtig bange og rigtig ked af det. Jeg er blevet mobbet i 8år, jeg har gået på 2 andre skoler. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for at få det bedre. Jeg har tit dårlig mave, jeg har tit ondt i mit hjerte.
Jeg har en rigtig sød familie og en rigtig sød kæreste, min familie ved ikke hvordan de skal hjælpe mig. Min klasselærer ved godt at jeg har det rigtig dårligt. På den skole jeg går på nu, er der ikke nogen problemer, heller ikke i klassen rigtig det er så dejligt.
Men problemet er at jeg ikke kan være i fred, uden jeg bliver truet, mobbet og svinet til ud af min gamle klasse. Jeg er total smadret af alt det der lort. Jeg er virkelig påvirket af mobning total meget. Jeg græder hver aften, jeg gemmer mig altid hvis jeg møder nogen af dem. Jeg har selvmordstanker og har det virkelig dårligt.
Når jeg kommer og siger det til de andre lærer jeg har, tror de jeg er total tosset, og det bare noget jeg siger. Min klasselærer og min familie kan godt forstå mig rigtig meget. Jeg snakker rigtig meget med mine forældre om det her, men de ved ikke hvordan de skal hjælpe mig. :'(
Jeg har ikke en chance til at fortælle hvordan jeg har det. Mine forældre og jeg, har prøvet rigtig mange ting. Vi har prøvet at ringe til min sagsbehandler, men hun siger at det har hun ikke noget og gøre med. Og hun ringer aldrig tilbage, når vi prøver at få fat på hende.
Vi har prøvet at få fat i Ssperne, men de svare ikke tilbage, man høre aldrig fra dem. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har også været til psykolog men jeg stoppede lidt efter på grund af at jeg var blevet for gammel.
Nu ved jeg så ikke hvad jeg skal gøre, jeg tænker på om det ikke ville være bedre, hvis jeg døde. Alle hader mig total meget. Mine forældre er også kede af, at der ingen som gider at tage de her problemer avorligt.
Og jeg har fortalt det her omkring 117 gange snart, jeg er virkelig træt af at blive ved med at fortælle det om og om igen. :'( Mine forældre synes ikke det kan være rigtig, at jeg ikke får noget hjælp. Når jeg er blevet truet, mobbet og svinet til i 8år.
Mobning er der stadig og det der med at jeg bliver truet på livet. Min gamle klasse sviner mig til over nettet. Hver aften sidder jeg oppe og græder og er ved at kaste op, på grund af alt det her. Min klasselærer har været til møde op til flere gange for at finde ud af hvordan han skal hjælpe mig, men de ved det ikke helt. Jeg er virkelig træt af mit liv! :'( Jeg håber at i vil hjælpe mig.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år. Hvor er det sejt, at du bliver ved med at kæmpe mod den mobning, der har plaget dig i så mange år. Og hvor er det godt, at du nu endelig har fundet en klasse, hvor du har det godt. For alle børn og unge har ret til at have et godt skoleliv. Jeg tænker, at du og dine forældre har gjort rigtig meget for at mobningen skal stoppe. Du har snakket meget om det, I har henvendt jer til lærere, til sagsbehandler og til SSP, og du har gået til nogle samtaler med en psykolog, indtil du blev 18 år. Desværre fortsætter mobningen fra din gamle klasse. Du skriver, at de sviner dig til over nettet og truer dig på livet. Det er kriminelt- og strafbart. Jeg tænker, at måske skulle I melde det til politiet? Måske skulle I foreslå din lærer det? Måske kunne DET gøre indtryk på dem, der generer dig. Du skriver, at alle hader dig. Sådan kan det godt føles, når man bliver mobbet, men jeg tænker, at du skal prøve at huske på, at du har forældre, der elsker dig, du har en dejlig kæreste, og du går i en god klasse nu. Selv om det kan være svært, vil jeg opfordre til at huske på, at det ikke er dig, der er noget galt med, men det er den kultur, der er i din gamle klasse, der skal forandres.  Du har ret til at være her, som den du er,men din gamle klasse har ikke ret til at mobbe dig og true dig på livet. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!