Brev
hjælp
jeg er dorlig til at læse jeg siger tit forkert og bliver drillet med det
hvad skal jeg gøre
der er ingen der kan lide mig forde jeg ik kan læse
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11
Tak for dit brev. Jeg forstår godt at du kan blive ked af at du ikke læser så godt og også bliver drillet med det. Hvis du har svært ved at læse hvad jeg skriver, kan du måske få dine forældre til at læse det for dig. Det er også en god ide at du får snakket med dem om det.
Jeg tænker på om du får hjælp til at blive bedre til at læse? På skolen har de en læsevejleder som kan hjælpe børn der har svært ved at læse. Har du og dine forældre mon snakket med din lærer om det? Jeg tænker også at I skulle snakke med din lærer om, at du føler at ingen kan lide dig fordi du ikke kan læse. Jeg tænker at det måske godt kunne være sådan at du selv føler dig mindre værd fordi du har svært ved at læse og at du så også tror at de andre synes du er mindre  værd?
Det kunne måske være en ide at snakke med dine forældre og lærer om det, for det er vigtigt at du får den hjælp du har brug for i forhold til læsningen men også i forhold til at føle dig godt tilpas i klassen.
Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Så kan du fortælle lidt mere om hvordan du har det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!