Hjælp??

Er en pige på 14 år.

Flere gange har jeg tænkt over at begå selvmord. Men jeg tør ikke at snakke med nogen om det.

Jeg føler at Folk ser mig anderleds fordi at jeg er mørkhudet, og jeg ikke er dansker.

Og jeg bruger str. 43 i sko og jeg har flad og skæv fod, så hvorhenne jeg går kigger folk altid på mine fødder og nogen gange griner de også fordi at jeg er høj er det endu værre for så ser det endu mærkeliger ud. og det bliver jeg rigtig ked af det.

Det er svært for mig at skaffe venner. Jeg har nogen i forvejen men de kan ikke lægge deres telefon fra dem og de skriver med drenge og så gider de ikke at snakke med mig for jeg skriver ikke med drenge. Min ven siger at det er fordi at jeg ikke er køn fordi at jeg er mørkhudet og ikke bruger make up.

Jeg gider ikke at snakke om det om mine forældre, for de lyttere ikke til mig, og jeg er bedre til dansk end mit eget sprog og mine forældre kan ikke dansk så det er også svært at snakke med dem så.

Jeg tør slet ikke at snakke med noget om det for jeg føler at dem som jeg snakker med feks en lærer eller min familie eller venener så synes at det er så pinligt at snakke med nogen om det.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft mod og lyst til at skrive så ærligt et brev til os. Det mod skal du holde fast i, så det kan hjælpe dig videre.

Først, da jeg læste dit brev, tænkte jeg, at det ville være rigtig godt for dig, hvis du kunne ringe til BørneTelefonen: 116 111, som er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke, og som er vant til at snakke med unge, der har det som dig.

Når man er 14 år, skal man ikke gå med selvmordstanker. Alle fortjener et godt liv – også dig… Jeg tænker, du har brug for en voksen, som forstår dig og lytter til dig…

Jeg ved godt, du skriver, du synes det er pinligt, men det er ikke i orden, at du skal være alene med alle de tanker og oplevelser, du har. Jeg forstår godt, at du føler, som du gør, med det som du oplever, men jeg ville ønske, at du kunne få øje på en voksen i din familie, eller skolen, som du har tillid til, der kunne hjælpe dig med at få lagt en plan for, hvordan du kunne få det bedre.

Skolen har pligt til at hjælpe dig, hvis du fortæller, hvordan du har det. Måske er der andre i klassen, der også føler sig dårlig tilpas med den måde, de bliver behandlet på, men ikke har det samme mod som dig til at bede om hjælp. Mange frygter at sige det til læreren, fordi de er bange for at blive udstillet for hele klassen. Men tit kan man undgå det, hvis man fortæller læreren, at man ikke har lyst til at blive sat på som punkt i klassens time. Så kan lærerne arbejde med klassens trivsel på en anden måde.

Du kan som en hjælp bruge dit brev til os at snakke ud fra. Det kan nogle gange være en hjælp at have noget skrevet ned at støtte sig til.

Al lykke til dig fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.