Brev
Hej jeg er 14 År og blåver mobbet
jeg er en pige på 14år og jeg bliver mobbet af 3 piger fra 7klasse
se sparker,skubber,slår,kaster breve med grimme ord til mig og låser mig inde i skabende
jeg syndes der er trælst og vil gerne ha det stoppet men tør ikke sige noget til mine forælder eller andre
hvad skal jeg gøre
Kh den triste pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Den behandling, du udsættes for, er på ingen måder okay.
Jeg kan godt forstå, at du er utryg ved at sige det til nogen. Men det er nok desværre nødvendigt for, at få det stoppet. Det er nemlig et stort ansvar, at stå alene med den slags.
Det kan være rigtig svært at skulle fortælle, fordi man kan blive bange for, hvad der så sker. Og de er jo tre mod én. Men det kan ofte være dét, der skal til, så mobberne forstår, at de ikke kan tillade sig at gøre det de gør.
Har du prøvet at fortælle pigerne, at det virkelig gør dig ked af det og bange?
Det kan være svært at gøre, fordi man måske ikke ønsker, at de skal se eller vide, at man bliver ked af det.
Men de fleste mennesker får dårlig samvittighed og medfølelse, når andre bliver kede af det. Så jeg tænker, at det er vigtigt, at pigerne ved, hvordan du har det med det. Det kan lærerne hjælpe med, at få dem til at se.
Det er meget vigtigt, at lærerne ved, hvad der sker. For det kan være stort set umuligt, at stoppe mobning selv. Man skal oftest have hjælp fra de voksne. De voksne på skolen, har ansvar for, at hjælpe i sådan en situation. Og din situation skal forbedres med det samme, så du kan få en normal skoledag. Derudover skal de piger have hjælp til, ikke at være lede mod andre.
Der er jo noget galt, hvis så grov mobning kan få lov at ske. Det skal bare stoppes med det samme.
Du kunne fx skrive til din klasselærer på ElevIntra, hvis du ikke kan lide at sige det på skolen. Du kan skrive til din klasselærer, at du ikke vil have, at nogen ved, at du har talt med hende/ham om det. Det kan man sagtens aftale.
Måske er der allerede nogen, der har opdaget at der foregår noget ubehageligt. Lærerne kan jo sige, at de selv har set, hvordan du bliver behandlet. Eller at nogen har fortalt ham/hende om det. Måske kan det hjælpe lidt, på din frygt for at skulle fortælle det.
Har du nogle gode venner i klassen, som kunne hjælpe dig, når det sker? Nogen som kan få fat i en voksen, så du ikke står alene med det. Så er det ikke dig alene, der skal gå til de voksne, hvis du er bange for det.
Det er meget vigtigt for mig at understrege, at hvis man ikke får fortalt, hvad der sker, så kan det fortsætte, uden at nogen gør noget. Og sådan skal det ikke være. Du gør ikke noget forkert. Det er pigerne der skal have noget hjælp til, at stoppe med at opføre sig som de gør.
Alle skoler skal have en Antimobbestrategi. Det vil sige en plan for, hvad skolen skal gøre, når mobning finder sted. Og man skal handle på det.
På de fleste skoler, er der ansat AKT-lærere, som hjælper i sådanne situationer. AKT betyder Adfærd, Kontakt og Trivsel.
AKT-lærerne har altså til opgave at sikre, at alle børn trives og har god adfærd over for hinanden. De tager hånd om den, der bliver mobbet, og også om dem, der mobber. Begge parter har nemlig brug for hjælp til at få løst situationen.
Derudover er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen, så du kan få en snak og nogle råd til, hvordan du præcist griber sagen an. Det kan du gøre på telefon, sms og chat. Det er gratis, og du er anonym.
Jeg ønsker det bedste for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen