Hej bb.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år
  Hvor er det godt, du har skrevet for at få nogle ideer til, hvad du kan gøre! For det er jo helt urimeligt, at du så længe har været udsat for mobning. Jeg kan høre, at du gennem lang tid har forsøgt at bekæmpe mobningen, men at det ikke er lykkedes for dig.
Det lyder som om, de hånlige bemærkninger mest er rettet mod dig, men mit gæt er faktisk, at mange af de andre i klassen heller ikke har det specielt godt... Som regel er det sådan i klasser, hvor nogen udsættes for mobning, at de fleste elever går rundt og er bange for, om mobningen pludselig bliver vendt mod dem.
Mobbeforskerne har fundet ud af, at det faktisk nærmest er umuligt at stoppe mobning helt på egen hånd. Så jeg tænker, det er på høje tid, at nogen tager kampen op for dig, og sørger for at du -og resten af klassen - får hjælp til at få klassen til at fungere godt igen.
Jeg synes, dit brev beskriver problemet meget klart og tydeligt. Derfor vil mit første forslag være, at du printer dit brev ud sammen med mit svar og viser det til en eller flere voksne. Her tænker jeg først og fremmest på en af lærerne/pædagogerne, en fra skoleledelsen og en af dine forældre... Har du mon mod på det?
Formålet skulle være, at de voksne omkring dig opdager, hvor påvirket du er af klassens dårlige fællesskab og at de er nødt til at tage det alvorligt og gøre noget NU! Helt overordnet er det jo de voksnes ansvar, at børn trives og derfor mener jeg, de SKAL på banen.
Hvis de er i tvivl om, hvordan de kan sætte fokus på trivsel i klassen, så kan de voksne fra skolen kontakte Børns Vilkårs FagTelefon (en rådgivning for professionelle på 35 55 55 58) eller dine forældre kan kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57 - begge rådgivninger vil have fokus på børnenes trivsel...
På BørneTelefonens hjemmeside findes der en række øvelser, der kan bidrage til at sætte trivsel på dagsordenen i en klasse. Øvelserne kan ikke alene løse problemet, men de kan være en del af arbejdet. Evt. kan du tjekke dem ud her >> - og så foreslå dine lærere at kigge på det, hvis du tror, det vil kunne gøre en forskel...
Hvis det er sådan, at du ikke får en fornemmelse af, at tingene begynder at gå i den rigtige retning inden for de næste par måneder, så kan du måske overveje at tale med de voksne om, det evt. er muligt at flytte skole..? Det løser selvfølgelig ikke problemerne i din nuværende klasse for dem, der bliver tilbage, Men måske kunne det give dig en ny start og en ny chance for at afslutte grundskolen på en okay måde..?
Hvis ikke, du har mod til at printe brev + svar og vise det til nogen, så tænker jeg, det vil være en god ide at tale lidt mere direkte med en rådgiver om, hvad du så kan gøre. BørneTelefonens rådgivere taler hver dag med mange børn og unge, der ikke trives, og måske kunne du også have glæde af, at vende dine tanker med en af dem..? Telefonnummeret er: 116 111
Jeg ved ikke, om du har læst nogle af de andre breve fra børn og unge, der bliver mobbet (og vores svar) - men måske kunne det være interessant for dig at gøre det? Mange af de råd vi giver, minder jo lidt om hinanden, men da svarene jo aldrig er ens, kunne det måske også give nogle andre ideer - og mindst lige så vigtig - give dig en fornemmelse af, at du ikke står alene med det her problem.
Jeg krydser fingre for, at du får mod til at bede de voksne omkring dig om hjælp og at de tager din henvendelse meget, meget alvorligt!
De kærligste hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!