Brev
Hej😊 Håber i vil hjælpe mig
Hej
Jeg er en pige på 10 år
Jeg har mobbet en fra klassen sammen
Med nogen af de andre fra klassen
PROBLEM
Den jeg har mobbet vil jeg sige undskyld til
Men når jeg prøver løber hun bange og grædende😭væk
Hun tror at jeg sikkert vil mobbe hende igen😔
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år!
Jeg gætter på, at pigen bliver rolig, når hun opdager, at du vil sige undskyld til hende for at du har været med til at mobbe hende.
Det er en stor og vigtig ting, at man kan sige undskyld, når man har gjort noget, man godt véd er forkert. Derfor skal du ikke opgive at forsøge at sige undskyld til hende.
Nu vil jeg give dig nogle idéer til, hvordan du kan sige undskyld. Måske dur en af idéerne for dig.
1: Du kan måske skrive et brev til pigen og fortælle hende, at du gerne vil sige undskyld. Brevet kan du måske få lov til at give hende. Måske kan du få én af hendes venner til at give dit brev videre til hende, hvis du ikke kan komme nær hende. Du kan i brevet måske invitere pigen til, at I taler sammen.
2: Du kan måske fortælle din lærer, hvad der er sket og at du har lyst til at sige undskyld. Måske kan din lærer hjælpe med, at I to piger taler sammen. Din lærer kan måske gøre dig tryg og gøre pigen tryg ved at være der, mens I taler sammen. Måske er der en anden god voksen på skolen, som kan hjælpe, hvis ikke din lærer kan.
3: Du kan måske fortælle din mor eller din far om, hvad der sket og hvordan du tænker nu. Måske kan din mor eller far hjælpe dig med at ringe til pigen og hendes mor eller far og fortælle, at du gerne vil sige undskyld.
Det er vigtigt for alle børn, at de har det godt i skolen. Derfor er det rigtigt fint, at du vil sige undskyld og at du på denne måde kan være med til, at pigen kan få det godt og have det rart i klassen, sammen med dig.
Der findes nogle regler for, at skolen skal gøre det sådan, at alle børn har det godt, mens de går på skolen. Derfor tænker jeg, at din lærer meget gerne vil hjælpe dig og pigen, så I begge to kan have det godt i klassen.
Jeg håber, at de andre børn, som var med til at mobbe pigen, indser, at de gjorde noget, som var forkert. Og at de kan se, at du gør noget rigtigt vigtigt og stærkt, når du vil gøre det godt igen for pigen. På den måde viser du, at du i virkeligheden er en god kammerat.
Vi kan alle sammen komme til at gøre ting, der er forkerte. Det er enormt vigtigt, at vi tør gøre det godt igen, når vi indser, at vi gjorde noget, som er forkert. Jeg vil ønske dig masser af held og lykke med din plan.
Mange hilsner fra Børnetelefonen