Brev
Har Jeg Grund Til At Være Bekymret?
Hej, BB.
Jeg er en pige på 11 år, og går er liiiidt bekymret.
Jeg går kun i 5. og der er nogle 6.-Klasser der krænker mig!
Jeg har oplevet, at de har taget på mig, “Hoppet op på mig” og sagt ting som: “Du skal SÅ meget med hjem i min seng!”.
Har jeg grund til at være bange for at… Det her er VIRKELIG svært at sige… Voldtaget? Eller er de bare kommet i en alder hvor de synes at det er sjovt at drille nogen der er mindre end dem med sådanne ting?
Håber I kan hjælpe mig, med at blive lidt klogere på drenge.
O.o’ – Mig.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Det korte svar er nok: Ja, jeg synes, du har grund til at være bekymret, fordi det lyder rigtig skidt, at en gruppe drenge på den måde overskrider dine grænser... Men det betyder ikke, at du nødvendigvis skal være bekymret for, at de voldtager dig. Det tror jeg nemlig ikke, de har tænkt sig at gøre...
Ud fra din beskrivelse tænker jeg, at de har udviklet en meget respektløs måde at opføre sig over for andre, og det er i mine øjne alvorligt nok! Måske tror de bare selv, de er store og lidt seje? Måske prøver de at fortælle dig, at de synes, du er lækker, men uanset, hvad deres hensigter er, så er det jo slet ikke i orden...
Jeg tænker, det vil være godt, hvis du tør fortælle nogle voksne, at du bliver chikaneret. Måske vil det være en god ide, hvis du beder en veninde om at støtte dig, for det kan ofte gøre det lettere. - Hvis I synes, det er lidt svært kan du jo overveje, om du har lyst til at vise dem dit brev til BørneBrevkassen..? Måske vil det være en lærer som kan hjælpe på en god måde i skolen eller dine forældre, som så kan tale med din lærer - er det mon en mulighed for dig?
Måske er du bekymret for, om den voksne vil reagere på en måde, der gør situationen værre for dig? Hvis du er det, så vil jeg anbefale dig at fortælle det til den voksne- fx ved at starte med at sige, at du er i tvivl om du skal sige det eller ej, fordi du frygter at de vil gøre noget, som ikke er hjælpsomt... Fx. at du tror, det vil gøre det hele værre, hvis de bare skynder sig ud og skælder drengene ud - og du så bagefter bliver beskyldt for at sladre. Ville du mon have mod på, at fortælle det hvis de voksne taler med drengene på en god måde?
Ellers kan du måske også i første omgang prøve at få nogle veninder til at hjælpe dig med at sige fra..? - så du ikke kommer til at stå alene overfor dem, hvis de generer dig. Måske kan du og veninderne øve jer på nogle replikker, som I kan sige til dem, fx noget i stil med: Gider I godt lige tale ordentligt - eller - sådan skal I ikke tale til mig - eller hvad du nu kunne have lyst til at få sagt?) Hvem ved, måske kan det faktisk få dem til at tænke sig om, så de stopper deres upassende og krænkende opførsel, hvis de opdager at du ikke synes, de er hverken seje eller lækre, når de opfører sig sådan...
Hvis ikke, du synes, du kan bruge mine ideer, så prøv evt. at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111, hvor du og rådgiveren kan snakke lidt mere direkte sammen...
Knus fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!