Brev
Har det skidt
Hej børnetelefonen,
jeg er 13 år gammel og har det dårligt hver dag i skolen.
Jeg føler mig for det første utilpas i klassen da jeg er anderledes i forhold til alle andre drenge. F.eks. er jeg ikke den vilde type, men nu mere ham som holder lav profil.
Jeg går i en lille klasse hvor at jeg kun har én veninde som jeg ikke engang længere bryder mig om. Grunden til jeg er sammen med hende er at jeg ikke ønsker at gå rundt og være alene da jeg før har prøvet det da jeg føler det er ydmygende.
Grunden til at jeg hader hende er at hun bl.a. slår mig, river mig med en ring hun har og det gør virkelig ondt. Hun er så venner med en der går i en klasse over mig og de kalder mig ”Den ting”. Det gør virkelig ondt inden i og tit har jeg bare lyst til at græde men også slå dem så hårdt jeg kan.
Jeg har overvejet at skifte skole, men det er det værste. Jeg har prøvet det før og jeg synes virkelig det er slemt. For det første er man alene hvis man ikke kommer i en god klasse. For det andet er jeg bange for at få et dårligt øgenavn da jeg har bumser og ønsker ikke at folk skal tænke ”Ad” når de ser mig.
Alt er bare pinligt og det ved jeg godt hvorfor. Jeg ville bare ønske jeg var som alle andre og havde venner jeg i det mindste kunne lide.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er godt, at du har skrevet herind til BørneTelefonen, for det lyder bestemt ikke rart at have det sådan, som du beskriver. Jeg vil gøre mit bedste, for at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Jeg kan godt forstå, at du får ondt indeni, når din veninde slår, river og siger sådan nogle grimme ting. Heldigvis kan du mærke, at det ikke er ok, at hun behandler dig sådan. Og det er virkelig godt, at du kan mærke dine egne grænser! Det skal du holde fast i og lytte til. Og derfor skulle du måske også overveje at bede hende behandle dig ordentligt? Også selvom du er bange for, hvem du så skal være sammen med. Det kan nemlig være alt for hårdt at være sammen med nogen, der ikke behandler en godt.
Jeg vil gerne fortælle dig, at det er din lærers ansvar at sørge for, at alle i din klasse har det godt – også dig. Alle børn har ret til et godt og trygt skoleliv. Det er slet ikke i orden, at du skal have det dårligt hver dag i skolen
Det lyder, som om der ikke er så meget sammenhold i din klasse. Men det kan man godt få. Og din lærer eller skolens AKT-lærer vil på forskellige måder kunne arbejde med, at trivslen i klassen bliver bedre. Hvis du har mod på det, synes jeg derfor, du skal fortælle din lærer, hvordan du har det i din klasse.
Måske ved dine forældre slet ikke, at du har det dårligt i skolen? Du kan vise dem det brev, som du har skrevet til Børnetelefonen og muligvis også mit svar? Så kan dine forældre hjælpe dig med at tale med din lærer. Det er sikket også rart for dig, at få fortal dem, hvordan du har det – så du ikke skal gå med det alene. Sammen kan I også tale om muligheden for at skifte skole. Det er nemlig vigtigt, at dine forældre støtter dig, hvis I vælger, at du skal skifte skole. De skal hjælpe dig med at få fortalt den nye skole, hvordan du tidligere har haft det – så de nye lærere kan hjælpe dig bedst muligt med at komme ind i en ny klasse.
Jeg får også lyst til at fortælle dig, at det er helt normalt at føle sig usikker og anderledes, når man er i puberteten. Der sker så mange forandringer. Og det er naturligt, at man får et større fokus på, hvordan man ser ud, og hvordan man virker på andre. Hvis det går dig meget på med din hud, kan du måske snakke med din læge om det? For selvom næsten alle i din alder vil opleve at få bumser –kan nogle have glæde af at få lidt hjælp til det.
Du skriver, at du ønsker at være som alle andre. Men alle mennesker er forskellige med forskellige personligheder og styrker. Nogle mennesker er meget åbne, og andre holder mere lav profil – og begge måder at være på har styrker og svagheder. Men husk også at ens opførsel også afhænger af, hvem man er sammen med – derfor har du sikkert også oplevet, at du også kan være åben, hvis bare du er tryg nok.
Jeg synes, du har skrevet et meget fint brev, hvor du har været god til at beskrive, hvordan du har det. Jeg tænker derfor, at du er en dreng, der tænker over tingene. Og har den styrke, at du kan sætte ord på dine oplevelser. Det er en stor styrke – som jeg håber, du vil bruge til også at få fortalt de voksne omkring dig, at du og din klasse har brug for hjælp.
Får du brug for at snakke med en voksen, som ikke kender dig, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!