Brev
hader mit liv!!!
jeg hader mit liv!!!!
har ingen venner i skolen, bliver drillet, er tyk,
har nogle pisse irriterende forældre der bliver pisse sure over alt!!
jeg kan snart ik klare det mere!!
jeg græder HVER dag!!!
gør det også lige nu!!!
jeg gider bare ikke mere!!!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Tusind tak for dit ærlige og modige brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det. Det lyder som, der er mange tanker, som gør det svært for dig lige nu og som betyder, at du græder og ikke kan overskue, hvordan du skal få det godt igen. Så jeg er rigtig glad for at du har skrevet til brevkassen. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig håb og nogle råd, så du kan få hjælp. Du har allerede taget et stort skridt ved at skrive om dine tanker her, og det fortæller mig at du også selv har modet, styrken og det håb, der skal til, for at du kan få det bedre.
Du skriver, at det er svært i skolen. Du bliver drillet og det er ikke okay. Det skal du have noget hjælp til at få stoppet. Når man bliver drillet, kan det påvirke mange andre ting. Både hvordan man har det, men også hvordan man opfatter sig selv og andre. Det er slet ikke meningen, at det skal være sådan at gå i skole, og derfor har skolen også pligt til at hjælpe dig.
Det er rigtig vigtigt at forstå, at drillerier eller mobning faktisk ikke har noget med dig at gøre, men at det ofte er noget, der finder sted i en klasse eller et fællesskab, som ikke fungerer som det skal. Nogle gange har de voksne ikke opdaget det, så det er vigtigt at sige det til dem, så de kan hjælpe med at stoppe den. Det hjælper ikke noget at ignorere det. Du kan læse lidt mere om mobning her:
http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Mobning.aspx
.
Måske kunne det være en idé for dig at tale med en lærer, som du er tryg ved og som du stoler på om, hvordan du har det? Det kan føles ret uoverskueligt at skulle tale med nogen om de svære tanker, men det er faktisk noget, som rigtig mange børn og unge fortæller os fungerer virkelig godt. Det kan være rart at skrive tankerne ned i et brev inden, så du kan bruge det som en slags støtte, hvis det bliver svært. Og det kan også være det er en god idé for dig, når du skal tale med dine forældre.
Det kan være svært for voksne helt at forstå, hvordan deres børn egentlig har det. Derfor kan det være godt - også for dem - at læse brevet først, for at få en bedre forståelse for, hvad det er, der fylder meget i dine tanker og i din hverdag, som du oplever den. Det gør det måske lidt lettere at tale om bagefter, når I har det fælles brev at tale om det ud fra. Hvordan lyder det mon for dig?
Det her med at opleve sine forældre som irriterende og sure, tænker jeg at der sikkert er mange unge mennesker i din alder, som oplever. Jeg tænker, at det også handler om, at det er svært for dine forældre at forstå, at du udvikler dig rigtig meget lige nu og teenageårene er foran dig. Det betyder jo også, at du ikke har brug for dine forældre på samme måde, som du måske har haft mens du var barn, og det er noget, som I sammen er nødt til at skulle finde ud af. Hvordan og på hvilken måde I har brug for hinanden nu. Og det kan godt være svært, tage tid og koste mange diskussioner. Men det er vigtige diskussioner, som I vil kunne bruge senere også.
Men det vigtigste lige nu er, at du har brug for noget hjælp, så du kan få det godt igen. Så jeg håber, at du nu har fået lidt mere ro på dine tanker og at du har mod på at kontakte din lærer, så du kan få den hjælp.
Husk, du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt, der sidder rådgivere klar, der rigtig gerne vil snakke videre med dig.  BørneTelefonen har åbent alle dage fra kl 11-23.
De kærligste tanker fra BørneTelefonen