Brev
Grov mobning på nettet
Hejsa.
Jeg har(havde) en rigtig god ven, men han kaldte mig hele tiden grim, og at jeg lignede et dyr.
Jeg ignorede det i et langt stykke tid, nu her gav jeg ham igen, fordi jeg var blevet ked af det, og ødelagt af at få det at vide.
5 min senere, finder jeg ud af at en af hans venner har svinet mig til på snaphat, ved at skrive jeg er grim, at jeg burde dø, at jeg ikke fortjente at leve, og at ingen ville have mig mm.
Jeg har været så mega ked af det siden, og har ikke vidst hvem jeg skulle snakke med om det. Så gik herind for at finde hjælp.
Håber på svar tilbage.
Hilsen hende den ked af det.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det var da en rigtig ubehagelig oplevelse. Det lyder som om, at din ven ikke helt er med på, hvad en god ven vil sige. Det er i hvert fald på ingen måde i orden, det han og hans ven har gjort. Hvor er det godt, at du søgte hjælp ved at gå ind på BørneTelefonens hjemmeside og skrive her til Brevkassen. Det er vigtigt, at du ikke står alene i denne situation.
For at slippe for, at chikanen gentager sig, så vil jeg anbefale dig, at du sletter dem begge som venner på de sociale medier og desuden blokerer dem, så de ikke kan genere dig via den vej igen. Og så vil jeg også anbefale dig, at du får talt med en voksen om det. Har du mon mulighed for, at tale med dine forældre om det? Hvis det er svært, så prøv at tænk på, hvem du kunne være tryg ved at fortælle det til? Måske en lærer, en vejleder, en veninde, en venindes mor eller en helt anden?
Jeg tænker på, om I går på samme skole? Hvis I gør det, så har skolen et ansvar for at tage en snak med drengene, måske også sammen med dig, hvis du har mod på dét. Jeg tænker, at du enten går i 9. klasse eller er i gang med en ungdomsuddannelse? Ingen af disse steder accepterer, at eleverne generer hinanden på de sociale medier. Du kan derfor roligt bede om hjælp der.
Det er vigtigt, at du deler dine oplevelser med en nogen, så du ikke føler, at du står alene overfor de to drenge. Og rigtig gerne nogen, eller flere, som også kan hjælpe dig med at få det stoppet. Jeg ved, at det kan føles grænseoverskridende og nogle er nervøse for, om det gør tingene værre. Men inderst inde, så ved drengene sikkert godt, at det de har gjort ikke er okay. Du gør intet forkert, ved at fortælle det og få hjælp. Det er det bedste man kan gøre, når man har været udsat for det, som du har.
Når man bliver svigtet af en person, som man tror, er en god ven, så kan man godt få problemer med at turde stole på nogen igen. Man kan nemt komme til at bilde sig selv ind, at man ikke er noget værd. Også selvom man med fornuften godt ved, at man er helt fin, som man er, så kan ens sårede følelser fortælle én det modsatte. De ord, nogen har ramt én med, slår ofte så hårdt, at det kan mærkes lang tid efter. Den magt må disse drenge ikke få over dig. Også derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen om det.
Ellers vil jeg anbefale dig at kontakte BørneTelefonen på telefon, sms eller chat, så du kan få talt med en rådgiver, som lytter og er der for dig. Det kan betyde en verden til forskel, hvis alternativet er, at du ellers ikke får talt med nogen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen