Brev
Glæmmer ikke de dårlige minder
Hej brevkasse…
Jeg gik engang på en skole, der blev jeg ALTID mobbet. Flere gange kom jeg grædene hjem og sagde at jeg ikke ville gå på skolen mere. Nogle gange kom jeg hjem med skrammer og blå øjne p.g.a vold i skolen. Vi gik til de øvreste i skolen men der skete aldrig noget med dem der mobbede mig.
Da vi så kom op i 4. Klasse og skulle have svømning, var der en udlænding (jeg har ikke noget imod udlæninge) men han syntes åbentbart jeg havde probukeret ham. Ham kom hend og holdte mit hovde under vandet, men jeg kom op. Alle de ting kører stadig rundt i mit hoved og kan ikke få det ud… Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Sikke nogen barske oplevelser, du har været ude for på din gamle skole. Det lyder ikke spor rart, og det må have været meget frustrende, at det ikke lykkedes for skolen at sætte en stopper for mobningen og volden.
Hvis man igennem en længere periode har været udsat for et stort psykisk pres, så er det ikke usædvanligt, at det tager lang tid at falde til ro igen. Så når du oplever, at nogle af alle de her episoder stadig kører rundt i hovedet på dig, så tror jeg, det er en almindelig reaktion på en ualmindelig barsk situation, du har været i.
Jeg tænker på, hvem der mon ved, at du stadig går med alle de ting kørende rundt i hovedet..? Jeg tror, det vil være en god ide, hvis du kunne få en snak med en af dine forældre om, at du er træt af, at du stadig tænker på de dårlige oplevelser. Så kunne du også høre dem, om de ikke kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du slipper af med de dårlige tanker.
Nogle synes, det hjælper at tale med en peson, de kender godt; andre har glæde af et samtaleforløb med en pofessionel- fx en psykolog. - Det er forskelligt fra person til person, hvad der virker, men det er næsten altid en god ide at få nogen til at hjælpe sig.
Måske kan du også selv prøve at lægge mærke til, om der er tidspunkter, hvor de dårlige tanker ikke fylder så meget?  - Eller måske helt holder sig væk..? Jeg gætter på, at der nok vil være perioder i løbet af din dag, hvor det ikke er helt så slemt..?
Hvis jeg har ret i det, og hvis du kunne blive klog på, hvad der sker i de situationer; så kan du måske også lettere få en ide om, hvad der hjælper med at holde tankerne væk... Og hvis du opdager, at der er ting, som virker godt, så kan du jo prøve at gøre mere af det... Forstår du, hvad jeg mener?
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale lidt mere direkte med en rådgiver. Hvis du foretrækker at skrive, kan du også vælge at benytte BørneChatten, som du finder her på hjemmesiden.
Knus fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!