Ginger

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.

Hej

jeg er en 13 årig dreng

Jeg bliver mobbet af drengene i klassen fordi jeg er en ginger,

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Skal jeg farve mit hår?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 13 år

Det er på ingen måder ok at mobbe andre. Det er derfor virkelig godt, at du skriver herind, så du kan få nogle idéer til, hvordan det kan stoppes. Der er nemlig ikke noget som helst galt med at være dig.

Alle mennesker er forskellige og det samme er vores hårfarver. Rødhårede mennesker har igennem tiderne altid haft ry for at være smukke, stærke og helt unikke. Se bare hvor mange der farver deres hår rødt, fordi de gerne vil være rødhårede.

Jeg synes, det ville være ærgerligt at farve dit hår på grund af andres tarvelige kommentarer.

Måske du i stedet for kan øve dig i, at se dig selv i spejlet og sige: “Jeg er sej og jeg tør at være mig selv” Det kan du prøve sige til dig selv hver dag i en periode. Måske det virker fjollet, men det kan nogle gange være en hjælp til at lære, at se mere positivt på sig selv.

Jeg synes også, at det ville være en god idé, hvis du får det sagt til en voksen, at de mobber dig med din hårfarve. Det kan fx være din lærer, som kan hjælpe klassen med at få et bedre fællesskab, hvor man ikke mobber hinanden.

Hvis det er svært at sige til din lærer, kan dine forældre eller en god ven, måske hjælpe dig?

De voksne på skolen har nemlig ansvar for at stoppe mobning.

Faktisk er det sådan, at alle skoler skal have anti-mobbestrategi. Det betyder, de skal have en plan for, hvordan de håndterer mobning og får det stoppet. Det kan din lærer hjælpe med bliver overholdt. Og forhåbentligt får I en god snak i klassen om at være gode klassekammerater, uanset hvad det handler om.

På vores hjemmeside her, kan du finde mere viden og gode råd til at stoppe mobning: BørneTelefonen – mobning

Jeg håber, du får det fortalt til en lærer, som kan hjælpe dig.

Hvis du har brug for at tale mere med os, kan du altid kontakte os på nummeret 116 111. Det er helt gratis og anonymt.

Jeg sender dig alle mine bedste tanker.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.