Brev
Gamle venner…….
Hej BørneTelefonen
jeg er en pige og jeg hedder N og jeg er 10 men fylder snart 11.
Jeg har lige flyttet til en ny skole og jeg har bare savnet mine gamle venner
men efter 2-3 dage begyndte de bare over SMS skrive grimme ting til mig fx “spasser” “Jeg har lyst til at dræbe dig” “godt du er flyttet” osv.
Jeg har bare grædt og grædt men ikke fortalt det til nogen men jeg har talt med min bedste veninde om det T og hun hjælper mig så godt hun kan men det hjælper på en måde ikke.
Jeg hved ikke om jeg skal sige det til nogen eller om hvad jeg skal gøre. Håber i læser det her brev.
Kh Den triste pige N:)
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af de SMS'er, som du har fået. Du har savnet dine venner – og nu skriver de bare sådan nogle tarvelige beskeder til dig. Det må være rigtig svært. Derfor er det så godt, at du har sagt det til din veninde. Det er nemlig ikke noget, man skal gå med alene.
Måske kunne din veninde hjælpe dig med at sige det til en voksen? Jeg tænker, at det kunne være en god ide, hvis din gamle klasselærer fik det at vide. For hun kender dine gamle klassekammerater, og kan være med til at få det stoppet.
Nogle gange tror man, at det er mere ok at skrive grimme ting til hinanden end at sige det. Men en dum SMS sårer lige så meget som at sige det direkte - og måske gør det faktisk endnu mere ondt at læse det. Derfor skal dine gamle klassekammerater have at vide, at det ikke er ok.
Jeg synes også, du skal vise Sms’erne til dine forældre. Så kan de ringe til dine gamle klassekammeraters forældre og til din klasselærer. Det er nemlig de voksne, der skal sørge for at det stopper. Husk derfor, at du ikke må slette beskederne, før du har vist dem til en voksen.
Jeg håber, at du har mod på at sige det til en voksen, måske med hjælp fra din veninde – for du har intet gjort forkert. Det er de andre, der skal lære at tænke sig om.
Mange knus og hilsner
BørneTelefonen