Brev
For perfekt?
Jeg er en pige på 14 og har virkelig et problem.
Alle ser mig og kalder mig ”perfekt,” ja, jeg har en pæn krop, ja, jeg klarer mig rigtigt godt i skolen, ja, jeg har mange dejlige venner, ja, jeg er højt stillet i springgymnastik, men nej, jeg er ikke perfekt.
Det er svært at høre på ”hvorfor er du så pæn,” eller ”selvfølgelig er du god til det!”
Jeg er ikke perfekt, nej! Det giver mig bare et hvis press at skulle leve op til.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Hvor er det dejligt for dig, at du har det godt med din krop, skolen, venner og springgymnastik. Det lyder som om, at du har mange gode ting i dit liv.
Jeg kan også virkelig godt forstå, at det kan være svært at høre på, at alle kalder dig perfekt. Det kan ikke være nemt for dig, at føle du skal leve op til en forventning om, at skulle være perfekt.
Jeg tænker lidt på, om du mon har fortalt, at du har det sådan her til andre? Det kan måske virke grænseoverskridende, så det kan også være, at det her er første gang. Men måske ville det være meget rart for dig, at få sagt fra overfor sådan nogle kommentarer?
Du beskriver det rigtig fint selv. At du ikke er perfekt og at det er et stort pres, at skulle leve op til, at andre tror det. Måske ville det være noget, som du kunne sige næste gang, at nogen kalder dig perfekt?
Det er ikke altid nemt at sige fra. Især ikke når de der siger det, nok mener det på en god måde. Men det kan sagtens siges sådan, at du hverken lyder sur eller irriteret. Det kan måske endda være en lettelse for dem, der kender dig at høre, at det faktisk er sådan du har det?
En måde man kunne sige det på, kunne være: “Jeg er faktisk slet ikke perfekt og det kan godt give mig lidt pres, når andre siger det, for så føler jeg, at jeg skal leve op til at være perfekt.” Det kan du selvfølgelig sige, med dine helt egne ord på din egen måde.
Ingen er perfekte,  men alle er gode nok, som de er. Derfor kan det være rigtig rart både for dig og dem omkring dig at få snakket om lige præcis det her.
Jeg håber, du har mod på at få sagt, hvad du tænker næste gang.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen