Føler mig udenfor

Hej jeg er en dreng på 13 i min klasse føler jeg at alle prøver at undvige mig selvom de ikke viser det,

også en halloween fest her for en måned siden da jeg skulle afsted sagde jeg farvel 3 gange men ingen sagde noget til mig så jeg gik bare.

Alle de svare heller ik så venligt som de gør hos andre fra årgangen jeg forstår ik hvad der er ved mig der gør det

hjælp mig jeg tænker nogen gange på selvmord men jeg kan bare ik få mig selv til det. 🙁 :,( x,(

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tusind tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er det godt, at du skriver hertil, når du går og tumler med så svære tanker, som at føle dig udenfor og nogen gange tanker om selvmord. Det lyder bestemt ikke rart, og det er rigtig godt, at du lytter til dig selv og kan mærke, at du har behov for hjælp.

Jeg kan se, når du skriver, at halloween-festen var for en måned siden, at du formentlig har gået rundt med dine svære tanker og følelser i et stykke tid. De følelser, som du har haft, når dine klassekammerater ikke siger farvel til dig og heller ikke svarer venligt, kan jeg rigtig godt forstå, at du ikke bryder dig om. Det er meget ubehageligt, at føle sig overset - og helt naturligt, hvis du har haft svært ved at forstå det og bliver ked af, hvorfor de gør det mod dig.

Det er slet ikke i orden, at de opfører sig på den måde, og jeg tænker, at du skal have noget hjælp af en voksen snarest muligt, da du ikke skal gå rundt med de svære ting alene. Faktisk er det de voksnes ansvar, at hjælpe med at alle i en klasse har det godt. De voksne skal holde øje med klassens trivsel, og hjælpe hvis de ser eller hører noget.

En voksen vil kunne hjælpe dig til at forstå, at det ikke er dig, som er noget galt med, men at det er fællesskabet i din klasse, som kan fungere meget bedre. Når fællesskabet i en klasse fungerer, vil dine klassekammerater være mere opmærksomme på, om du har det godt i klassen og fx huske at sige farvel til dig, når du går fra en fest.

Nu ved jeg jo ikke, om du allerede har forsøgt, at sige det til en voksen. Men jeg er bekymret for dig, når du skriver, at du har det så dårligt, at du nogle gange tænker på selvmord. Som jeg skrev før, mener jeg det er vigtigt, at du får talt med en voksen, som kan hjælpe dig snarest muligt.

Måske vil du tale med dine forældre om det? Eller det er nemmere, at tale med en anden tæt på dig eller din bedste lærer? Jeg ved også, at der er andre børn og unge, som henvender sig til BørneTelefonen, som kan have god hjælp af at snakke med en ven, som kan hjælpe dig med at sige det videre enten til en af jeres lærere eller en anden voksen. Måske vil det være en god idé for dig?

Hvis du tænker, at det ville være nemmere for dig, så kunne du måske vise din lærer dit brev og mit svar. Det kan måske hjælpe til, at det er lidt lettere for Jer at tage hul på en samtale om, hvordan du har det i klassen. Her i Børns Vilkår har vi også en telefonlinje til lærere, som gerne vil have lidt gode råd til, hvad man, som lærer kan gøre for at hjælpe børnene i sin klasse med at få det bedre sammen - så ingen skal føle sig udenfor. Telefonnr. hertil er: 35 55 55 58.

Måske har du lyst til at ringe til BørneTelefonen, hvor vi snakker med mange børn og unge, der også har brug for støtte til, at finde ud af, hvem de skal snakke med? Du kan ringe på 116111.

Hvis du foretrækker, at skrive i stedet for, er der mulighed for, at du kan skrive pr. sms eller chat med en rådgiver, også på 116111.

Pas godt på dig selv.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!