Brev
Føle sig uden for
Kære ?
Jeg er en pige på 10 år.
Hvis jeg er med i en leg føler jeg mig aldrig rigtig velkommen
hvis vi leger fange-leg bliver jeg aldrig taget eller hvis vi skal være to og to så bliver jeg heller ikke valgt.
Når der er nogen i min klasse der snakker om hvem de helst vil sidde ved siden af er det aldrig mig de vil sidde vedsiden af.
Dem fra min klasse inviterer mig sjælent med i en leg.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 årTak for dit brev, hvor du meget kort og klart fortæller om noget af det, som du oplever i skolen. Du skriver ikke direkte, at du er ked af det, men det tror jeg jo, at du er, fordi ingen føler det rart at være udenfor. Alle mennesker har brug for at føle, at de hører til i nogle fællesskaber – både i familien og udenfor familien.Når jeg læser dit brev, dukker der rigtig mange spørgsmål op, som jeg ville ønske, du kunne give mig svar på …… men det er jo ikke en mulighed i en brevkasse. Men jeg får lyst til at stille nogle af dem alligevel, fordi måske kan mine spørgsmål give dig nogle ideer til, hvem der måske kan hjælpe dig…? For du skal selvfølgelig have noget hjælp, så du ikke skal blive ved med at føle dig udenfor.Hvor længe har du mon følt det sådan, som du gør nu…? Og har du mon snakket med dine forældre om, hvordan du har det i skolen….?Når jeg spørger, om dine forældre ved det, er det fordi jeg tænker, at de sikkert rigtig gerne vil hjælpe dig, hvis de altså ved, hvad du oplever og at du er ked af det?Måske kunne du også have brug for hjælp til at fortælle det til dine forældre …? Jeg ved fra andre børn, at det kan være svært at fortælle noget til sine forældre, hvis man tror, at de vil blive meget kede af det; - jeg ved ikke, om du har det sådan …?Hvis dine forældre allerede ved det, kan det måske godt være, at de bare ikke ved, hvad de skal gøre ved det ….. eller hvordan de bedst kan gøre noget….? Hvis det er sådan, vil jeg ønske at dine forældre vil ringe til os på ForældreTelefonen på 35 55 55 57, så vi kan hjælpe dem med at finde ud af det.Jeg får også lyst til at spørge dig, om du mon har en veninde eller ven udenfor klassen…? Én, som du kan betro dig til ...? Det håber jeg selvfølgelig….?Jeg synes, du skal have stor ros, fordi du har skrevet her ind til BørneBrevkassen - fordi det viser jo, at du virkelig gerne vil have, at det skal blive anderledes. Og jeg vil så gerne hjælpe dig til, at du får det godt i skolen. Derfor vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111, hvor der hver dag sidder rådgivere klar til at snakke med dig om, hvilke muligheder der kunne være for dig. Så vil rådgiveren også have mulighed for at stille dig nogle af de mange spørgsmål, der dukker op, når man læser dit brev. Men hvis du hellere vil skrive herind igen, er du også meget velkommen til det, så vil jeg prøve, om jeg kan hjælpe dig lidt mere end i dette svar.Du skal i hvert fald huske på, at du har ret til at få hjælp – ingen børn skal gå rundt og føle sig udenfor sådan, som du gør lige nu.Knus og kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!