Brev
Flytte skole. Ny start.
Kære BørneBrevkasse.
jeg har snakket jeg med min mor om at flytte skole og det har stået på i 6 uger omkring?, men nu har min mor sagt” ja”
Nu bliver jeg lidt usikker? for er bange for at gå ind i en ny klasse uden at kende nogle og ved ikke om jeg vil blive på den gamle..
Har snakket med min mor og hun siger at det bestemmer jeg selv..
Er blevet mobbet på den gamle i 7 år, o-7 klasse,
Har også 1 bedste ven på den skole som jeg ikke vil forlade..
HJÆLP!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev til brevkassen, det er noget et dilemma du beskriver i brevet. Jeg kan godt forstå, at du bliver meget i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg tænker også, at det er så stor en beslutning, at du ikke helt selv skal træffe valget.
I dit brev fortæller du ganske kort om, at du er blevet mobbet i gennem din skoletid. Det er slet ikke i orden, er det mon en del af grunden til, at du gerne vil skifte skole?
Selv om din mor siger, at du selv må beslutte det, tænker jeg alligevel, at det er noget hun eller begge dine forældre sammen med dig bør tale med dine lærere om. Både på den skole du går på nu og den nye, så i er sikre på, at den nye skole er bedre end den du går på nu. Det kan være omkring, hvad de gør omkring mobning, elevernes trivsel, er der god stemning og trygt når lærerne underviser, er der fokus på gode kammerater og fællesskabet i klassen.
Det er nemlig desværre sådan, at når børn skifter skole, er der ingen garanti for, hvordan tingene bliver på den nye skole. Mange børn vil gerne skifte skole, for at starte på en frisk. Kender du måske det ønske fra dig selv? -at hvis bare du kommer på en ny skole, så er der ingen mobning? -eller så tør du mere i timerne? eller måske har du nogle andre drømme og ønsker for en ny start?
Kan du måske sammen med dine forældre, tale med dine lærere om, hvad det er for forventninger og ønsker du kan have til en ny skole? Måske kan nogle af dem, komme lidt efter lidt på den skole du kender, hvis I hjælpes ad.
For mange vil et skoleskift være forbundet med et ønske om, at få en eller flere gode kammerater. Ud fra dit brev, fortæller du, at du har en skøn veninde på den skole, hvor du er nu. Er der andre gode ting ved den skole? Måske er der en eller to mere i din klasse, der er okay?
Hvordan mon de andre i din klasse har det? Er der mon nogen andre, der heller ikke helt trives, og har brug for at de voksne hjælper til med at skabe en god og tryg stemning i klassen? Kan det være en idé for dig, at tale med dine lærere om hvordan det går i klassen? Måske er der flere elever og forældre, som har brug for at skolen gør noget for jeres trivsel i klassen?
På skolerne er der nogle lærer, der er kaldes AKT – lærer, hvis ikke du ved hvem det er på din skole, ved din klasselærer det. En AKT lærer kan hjælpe med gode råd og øvelser til, hvordan din klasse kan blive en bedre klasse at gå i. Mon det er noget du kan foreslå din lærer eller selv tale med AKT læreren om?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, og vende fordele og ulemper ved et skoleskift med en af os rådgivere, er det en idé for dig?
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen.