Brev
Er mit liv værd at leve
Kære brev kasse.
I må virkelig love at det her forbliver hemmeligt???!! I 9 år har jeg boet sammen med min mor og hendes kvinde kæreste. Kæresten har hele tiden råbt ad mig, og jeg har haft en lorte barndom, så det er sådan så når man råber, eller kommer med høje lyde, bliver jeg helt stiv i kroppen, og begynder at græde. Ikke nok med det, bliver jeg mobbet vildt i skolen, og der er ingen piger som vil være sammen med mig, fordi at de tror at jeg er lebbe ligesom min mor.HJÆLP!!!!!!!!!!! Nu tænker jeg at mit liv ikke er værd at leve??!!!!?!
Hilsen ……
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Tak for dit brev. Du skal ikke være nervøs for, at nogen får noget at vide om dit brev, det er helt anonymt at skrive til BørneBrevkassen. (Men andre kan læse breve og svar, så hvis du er bekymret for, om du kan blive genkendt, så må du give os besked om hvilket brev-id. nr. du gerne vil have, vi sletter igen...)
Du skriver, at du det meste af din barndom har boet hos din mor og hendes kvindelige kæreste. Du er altså vokset op med en biologisk mor og en ”pap” mor. Du skriver ikke noget om din biologiske far, måske fordi du er donerbarn, eller bare ikke har kontakt med ham?
Dit forhold til din mors kæreste lyder til at være temmelig anstrengt, og det kan jeg godt forstå. Det er ikke rart at vokse op med en voksen som altid råber af en. At du beskriver hende som din mors kæreste, får mig også til at tænke på at du ikke betragter hende som din ”reserve” mor. Jeg tænker også, at du måske har svært ved, at din mor har valgt at leve sammen med en kvinde, i stedet for din far, eller en anden mand?
Hvad du har haft af oplevelser i din barndom, ved jeg jo ikke. Men jeg tænker, at du måske har brug for at få talt med en voksen om, hvordan din opvækst har været, og hvordan dit forhold til din mors kæreste er. At du er så følsom overfor råb og høje lyde, tyder jo på at du er meget påvirket af den måde du er blevet opdraget på.
Er det muligt for dig at snakke med din mor om det her? Kunne I tage en snak om, at du har brug for at du/I taler med nogen, der kan hjælpe jer med at få det bedre sammen derhjemme?
Hvis ikke du kan betro dig til din mor, kunne der så være en anden voksen i din familie, du kan snakke med? Eller til en af lærerne måske?
At du bliver mobbet i skolen, er bestemt ikke i orden. Jeg tænker, at du og din mor må fortælle din lærer, hvordan du har det i klassen. Det lyder til, at der er en rigtig dårlig stemning i jeres klasse, siden de andre går og generer dig med din mors seksualitet. Det er jo slet ikke i orden. Pigerne i klassen skal vide, at de er helt forkert på den, hvis de tror at det at være lesbisk er noget arveligt, for det er det ikke. At din mor har valgt at leve i et lesbisk forhold, har jo ikke noget med dig at gøre. Derudover så er skolen nødt til at lægge en plan for, hvordan I elever kan få det bedre sammen, så der er plads til alle i klassen. Det står nemlig i loven at alle skoler skal have en anti-mobbestrategi!
Det er også muligt for dig, at få en tid hos sundhedsplejersken på din skole, hun kan derefter henvise dig til skolepsykologen til en snak. Har du lyst kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan få råd og vejledning.
Venlig hilsen BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!