Brev
er mit liv bestemt til at jrg skal være alende
kære børnetelefon.
jeg er en pige på 10 og er blevet mobet helde min skole tid nu går jeg i 4 klasse og snart i 5.
men jeg skal skifte for jeg bliver jo mobet.
men jeg er aldtid alenne min endeste ven er fløttet sor jeg følder mig sor aldene jeg ved det ikke ermig der bare syndes det min lærer har også bemarket det hver gang vi har pause finder alle deres sevandelige venner og nor vi har brain brek aldser en pause i timen er der aldrig nogen der spøger mig.
hver gang jeg spøger er svaret nej den endeste måde jeg er sammen med andre er over computernen hvor jeg spiller med en ven fra min klasse det er mit sted men jeg er bange for at ende som min bror.
sor hver dag spøger jeg mig selv om det er sødan mit live skal verre.
jeg har bro for et råd.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10-årige pige
Tak for dit brev. Du skriver, at du er blevet mobbet hele din skoletid og snart skal i 5. klasse. Jeg kan godt, at du føler sig alene, og det er rigtig hårdt at blive mobbet og holdt udenfor. Sådan skal dit liv ikke være. Du fortjener at have det godt, og du har ret til at have det godt. Jeg vil gerne hjælpe dig.
Det lyder til, at du har en god lærer, som lægger mærke til dig. Du skriver, at din lærer har set, at du tit er alene. Det er godt, at du kan snakke med din lærer om det. Har din lærer gjort noget for at hjælpe dig?
Det er din skoles ansvar, at du føler dig tryg og har det godt, når du er i skolen. Alle skoler i Danmark skal have en anti-mobbe-strategi. Det betyder, at skolen skal have en plan for, hvad lærerne på skolen skal gøre for at stoppe mobning i en klasse.
Du kan også læse gode råde om mobning her: Mobning. Det kan være, at dine forældre kan hjælpe dig med at sige det til din lærer, så du får deres støtte. Det er nemlig dine forældres ansvar, at du har det godt, og sammen med skolen kan I få snakket om, hvordan du bliver glad for at gå i skole igen. Det kan være, at det er en god idé at skifte skole, som du selv skriver. Det kan du prøve at snakke med dine forældre om.
Måske kan du vise dine forældre de ting, vi har skrevet til hinanden? Ville du have mod på det?
Det er hårdt, når din gode ven er flyttet væk. Det kan jeg godt forstå, at du er ked af. Jeg håber, at I skriver sammen og snakker sammen på telefonen? Det er vigtigt at holde fast i venner, også selvom de flytter langt væk. Det lyder til, at det er en ven, som du gerne vil holde fast i, så jeg håber, at dine forældre hjælper dig med det.
Det er så flot, at du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det fortæller mig, at du er en stærk og klog pige. Jeg håber, at du kan bruge den styrke til at få nye venner. Det kan være en god idé at starte til en ny hobby eller sport, eller noget andet socialt. Fx spejder eller noget, som du godt kan lide. Hvad kan du godt lide at lave?
Der er desværre alt for mange børn og unge, som bliver mobbet. Husk, at du ikke er alene. Det er rigtig svært lige nu, men det skal nok blive bedre med tiden. Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111, hvis du får lyst til at snakke med en rådgiver.
Jeg ønsker dig det allerbedste.
Mange varme kram og kærlige hilsner fra BørneTelefonen