Brev
Er jeg mobber?
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13 år som går i en helt normal skole. De seneste par dage har jeg set en gruppe elever der driller/mobber en pige fra klassen under mig. Jeg har ikke sagt noget til det selvom jeg har set på det i flere dage nu. Burde jeg gøre noget? og er jeg selv mobber nu hvor jeg ikke hjælper hende?
håber i kan hjælpe mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Mange tak for dit brev. Det er så fint, at du tænker over, hvad du kan gøre, når du ser at nogen bliver drillet eller mobbet. At du ikke bare lader stå til kan være pigens redning. Godt gået.
For at svare på dit spørgsmål, vil jeg sige, at du ikke skal se på dig selv som 'mobber', selvom du ikke har sagt det til nogen endnu. Men samtidig er man jo med til at lade mobberiet ske, hvis ikke man handler på det. Nu har du allerede taget et super vigtigt skridt ved at skrive til BørneTelefonen om råd. Det næste skridt er, at få det fortalt til nogen, der kan hjælpe pigen.
Du kan tænke over, hvilken lærer du helst vil betro dig til. Bed om en snak efter timen en dag, så I har tid og kan være lidt i fred. Hvis du er bange for, at læreren vil fortælle dem, der mobber, at det er dig, der har fortalt om mobningen, så bed læreren om ikke at sige videre, at det kommer fra dig. Det er helt ok, at du har det sådan.
Hvis du gør opmærksom på det, der sker, har du gjort din del. Jeg ved, at det kan være meget svært at skride ind i en situation, hvor nogen bliver mobbet eller drillet, og få det stoppet. Men når du har snakket med læreren, er det hans ansvar at gøre noget ved det.
Det er forskelligt, hvad der bliver gjort. Men alle skoler har et ansvar for at stoppe mobning. De skal også have en plan for, hvordan de vil stoppe mobning.
Mobning er et svært fænomen, for det er meget ofte noget, der sker i fællesskab. Og både dem der mobber og dem der ikke gør noget ved det, kommer til at vise, at mobning er ok. Det er derfor det er så vigtigt, at nogle tør gøre som dig. Og forsøger at stoppe det.
Hvis du vil, kunne du starte med at tale med en ven eller veninde fra skolen om det, og så kan I sammen tale med læreren. Nogle gange kan det jo være nemmere at være to om det.
Du kan også. starte med at læse lidt på vores tema om mobning og drillerier, hvis du vil vide mere: https://www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det er en svær situation at være i for dig. Men du kan være sikker på, at det er dig, der gør det rigtige ved at sige det videre. Mobningen må stoppe, og helst meget hurtigt, for det er meget skadeligt for et barn at blive mobbet.
Jeg ønsker dig held og lykke. Og igen vil jeg rose dig for ikke bare at lade det ske men istedet undersøge, hvad du kan gøre for at være en del af løsningen.
Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen