Equal Rights, Equal fights

Pigerne i min klasse slår mig, og når jeg slå tilbage bliver dig sure og siger at jeg ikke må slå tilbage. Jeg har sagt det til min lære men hun er med pigerne for min klasse.

Drengene fra min klasse slår altid tilbage og når de gør det bliver pigerne ikke sure.

Er det fordi jeg slår for hårdt, eller kan de bare ikke lide mig?

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år

Hvor er det sejt, du har talt med din lærer om det med pigerne. Godt gået!

Men hvor er det da surt, at din lærer er med pigerne. Det må vi få gjort noget ved.

Jeg forstår nemlig godt, at du synes, at alle skal have “Equal rights”!

Det er ikke til at vide, hvorfor pigerne bliver sure. Der kan være mange grunde. Måske det også kan være forskelligt fra pige til pige og fra dag til dag.

Nogle dage synes én af pigerne måske, at det er fint nok. Andre dag med andre piger, synes den samme pige måske, at det er super dumt at blive slået.

Kunne det være en idé at stoppe med at slå pigerne? For så har de nemlig ingen grund til at blive sure på dig.

Når de så slår dig, så kan du sige: “Piger, jeg synes ikke, det er så rart, at I slår mig.”

Det kunne måske virke. Kunne du have mod på at prøve det af?

Hvis du på den måde synes, at du kommer til at være lidt udenfor i klassen, så synes jeg, at du skal snakke med din lærer igen. Denne gang kan du vise mit svar til dig. Så ved din lærer, at du har skrevet til BørneTelefonen, fordi du faktisk synes, at det slet ikke er rart.

Jeg synes også, at du skal fortælle dine forældre om det. De kan måske give dig endnu flere gode råd. De kan også snakke med din lærer om, at du altså er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre.

Jeg håber, du kan bruge mine råd. Du kan også ringe til os på 116111. Så kan vi hjælpe dig med endnu flere måder at råbe pigerne og din lærer op på.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!