Ensomhed

Jeg er en pige som går i 6 klasse.

For tre år siden blev vi lagt sammen med vores paralle klasse.

Hinde som jeg trode jeg kunne stole på fand en ny bedste vininde,

jeg har flere gange i løbet af året forsøgt at komme ind i pige fællesskabet i klassen men uden jeg syntes det har hjulet. Defor er jeg begyndt at gå sammen med de mindre klasser men jeg bliver nedgjort af dem fra min klasse.

Det er underligt aldrig nole der kan være sammen.

Jeg er den pige som kommer i skole og laver sine lektier og tager hjem igen. Jeg har mistet glæden hved skolen og vininderne. I må meget gerne hjælp mig,små hurtigt som muligt.

På forhånd tak.

Ps jeg har ingen i min klasse jeg kan tale med det om.

Hilsen Anna

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du gerne vil have hjælp til at komme ind i pigefællesskabet i din klasse. Du fortæller, at du er begyndt at gå sammen med nogle yngre piger. Jeg tænker, at der jo ikke er noget galt i at gå sammen med nogle yngre, men det ville jo også være rart for dig at have nogle gode veninder i den klasse du er i. Det lyder til at problemet har været der i længere tid, når det er 3 år siden jeres klasser blev slået sammen. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg tænker på, om det mon er noget du har talt med dine forældre og dine lærere om? Måske er de ikke klar over at du er blevet træt af at gå i skole, fordi du jo passer din skole og dine lektier? Det kunne godt tænkes at du kunne have gavn af, at de hjælper dig til at finde en god løsning? Din klasselærer kunne måske hjælpe jer med at finde sammen i pigegruppen? Måske kunne hun lave nogle ting kun for jer? Det kan også være at de kan se nogle helt andre muligheder for at du kan få jævnaldrende veninder. Det kunne f.eks. tænkes, at der er nogle fritidsaktiviteter hvor du kunne lære nogle jævnaldrende at kende. Det kan også være, at nogle af pigerne i klassen går til noget, som du også kunne begynde at gå til? Det er tit en god måde at blive venner på, hvis man er sammen om noget.Måske kunne du starte med at vise dine forældre/ din lærer det brev du har skrevet, hvis det er svært for dig at bede om hjælp direkte?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!