eksens mor mobber og truer mig

hej brevkasse.
for en måned siden slog jeg op med min kæreste men vi besluttede os for stadig at være venner.
nu havde vi så lige aftalt at jeg skulle hjem til ham igen fordi vi gerne vil prøve at komme sammen igen men nu bliver jeg mobbet af hans mor inde på facebook. hun skriver til mig at jeg ikke må komme hjem til dem og at jeg skal lade min eks være og at hun vil få hendes mand til at komme efter mig og at jeg bare er en syg luder der er psykopat og alt sådan noget. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
har sagt hun skal lade mig være for jeg har ikke gjort hende noget. desuden så synes jeg ikke hun skal bestemme om mig og min eks stadig vil ses. har fortalt det hele til mine forældre men de vil ikke lytte.
håber virkelig i svarer hurtigt for jeg går og tror at hendes kæreste vil komme efter mig og alt muligt. hjælp

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Det lyder virkelig ubehageligt, at hun skriver sådan til dig. Det er på ingen måde i orden! Jeg synes, det er en god idé at skrive her til BørneBrevkassen.
Når du skriver, at du og din ekskæreste gerne vil være kærester igen, så tænker jeg, at morens meget upassende måde at skrive til dig på, måske kan handle om, at hun er bange for, at hendes søn bliver såret..? Det kan været, han har været rigtig ked af det, mens I ikke var sammen?
Jeg vil lige understrege, at det slet ikke er ok, men jeg forsøger blot at prøve at forstå, hvad der kan ligge til grund for, at hun skriver så grimme ting...
Hvordan var dit forhold mon til moren, mens du og din eks var kærester? Måske hyggede I jer dengang? Og så bliver du måske lidt forskrækket nu...?
Det lyder som om, du har forsøgt at sige fra. Hvordan tror du, hun ville reagere, hvis du blot stopper med at svare hende? Nogle gange kan det hjælpe bare at lade folk være... Tror du, hun ville stoppe med at skrive?

Jeg tænker på, om du har vist dine forældre, hvad det er for ting hun skriver...? Hvad tror du, de ville sige, hvis de så det? Måske har din mor og far ikke forstået, at du synes, det er alvorligt... Ville du have mod på at forsøge at gå til dem igen?
Hvis du oplever, at hun truer dig igen, så synes jeg, det er vigtigt, at du fortæller det til en voksen. Hvis det er svært for dig at sige til dine forældre (igen), så kan du måske komme i tanke om en anden voksen, der ville være rar for dig at snakke med. Måske har du et godt forhold til en god venindes mor eller din tante, som er sød og forstående? Det kan også være, at du har en storesøster eller -bror, som kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre...
Gad vide, om du har fortalt det til din eks? Måske kunne det være rart for dig at tale med ham om det... Tror du, du ville have mod på det? Nu kender jeg ikke deres forhold til hinanden, men jeg tænker, at han måske kan sige fra over for sin mor. Ville det måske være en mulighed?
Jeg håber, det snart stopper, så du ikke skal være nervøs. Hvis du har brug for nogle andre forslag, eller hvis hun ikke vil stoppe med at skrive, så tænker jeg, det ville være rart for dig at snakke med BørneTelefonens eller UngeChattens rådgivere... De har begge stedet mulighed for at spørge lidt mere ind til din situation. Du kan evt. 'klistre' mit svar ind i (chat) samtalen, så rådgiveren ved, hvad jeg har foreslået dig.
Mange hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!