Brev
Duer ikke til noget.
Hej BB.
Jeg går bare direkte til emnet. Jeg føler mig mange gange ensom i skolen. Altså.. Jeg har det fint nok derhenne men mange, så når vi skal i grupper og lave noget er jeg altid den der ikke har nogen at være sammen med nogen.
Jeg har meget få venner og dem som jeg så har gøre grin med mig og tager mig ikke seriøst. Selvom jeg nogen gange er sammen med en større gruppe så føler jeg mig stadig ensom, hvilket måske ikke giver særlig meget mening.
Når nogen lige er startet i 7. spørger de andre folk om hvem jeg er. For det meste siger de altid noget med ”Han er bare en kæmpe nørd som elsker at læse og spille et klamt spil” eller ”Bare glem ham”.
Jeg spiller også en del ********. Dem jeg spiller med har jeg spillet med i mere end 2 år. De fik mig også til at starte på YouTube. Det endte med at jeg blev ok kendt. Når folk de skriver ”Ej hvor er du god til det du laver” så føler jeg bare at det de siger er falsk. Fordi at de alligevel ikke ved hvordan jeg har det.
Da jeg er kommet i syvende klasse er det også kommet Elite klasse. De er blevet rigtige gode venner med min klasse. Men når de kigger på mig kan jeg mærke at de allerede ved at de ikke skal snakke med mig. Hver gang jeg skal sove kigger jeg på deres instagram osv. og kan bare mærke at de er hundrede gange mere populære end mig. Jeg duer sq ikke til en skid! Det er ingen der kan lide mig.
Håber i kan svare på denne her brev!
Undskyld hvis den ikke er særlig uddybende eller er rodet.Tak.
PS. Har allerede skrevet til jer 2 gange før. Men i svaret mig ikke så prøver lige en sidste gang.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind med dine tanker og følelser, og hvor er jeg glad for, at du skriver igen, selvom du ikke har fået svar de første to gange.
Det lyder ikke rart, at du føler dig så ensom i skolen. Det må være hårdt hver dag at skulle hen i en skole, hvor man har det på den måde, du har det, og jeg tænker allerførst; hvor må du være stærk, at du alligevel kommer op hver morgen og afsted, når du har det sådan.
Når det er sagt, så tænker jeg også, at tingene skal ændres. Du skal ikke gå og have det så dårligt i skolen, og de andre elever må ikke behandle dig på den måde. Det er skolens og lærernes ansvar, at du er glad for at gå i skole, og de har pligt til at udarbejde en antimobbestrategi, så eleverne behandler hinanden ordentligt. I den forbindelse tænker jeg på, om du mon har snakket med en af dine lærere om, hvordan du har det? Er der måske en lærer, som du har det særligt godt med? Din lærer har pligt til at reagere på det og hjælpe klassen med at få det bedre sammen. Der skal være plads til alle.
Jeg tænker også på, om du mon i det hele taget har snakket med andre om, hvordan du har det? Når man er ked af det og har det skidt, er det vigtigt at snakke med nogen om det. Det kan være ens forældre, en nabo, en onkel eller en anden voksen, man har tillid til. Kender du mon nogen, du kan snakke med? Du kan eventuelt vise dem dit brev her, for det beskriver så rammende, hvordan du har det.
Du skriver, at du også kan føle dig ensom i en stor gruppe. Her vil jeg sige, at det altså er helt normalt, især hvis man går og er ked af det. Faktisk kan man nogle gange føle sig endnu mere ensom i en stor gruppe, fordi man måske synes, at alle de andre har en masse sammen og har det rigtigt sjovt med hinanden, mens man selv bare står og kigger lidt på. Er det mon lidt sådan, du har det?
Det lyder spændende med de spil, du spiller, og det lyder jo som om, at du er ret sej til det. Og jeg tror altså, at de andre mener det ærligt, når de siger, at du er god. Men igen, når man går og er ked af det, og andre normalt ikke behandler en godt, kan det være svært at tro på, at det er rigtigt, når nogen siger noget pænt om en. Det er helt naturligt. Kunne det mon være en mulighed at chatte med dem, du spiller med, om, hvordan du har det i skolen? Måske de også har prøvet at føle sig udenfor?
Du skriver om din klasse og om eliteklassen, men jeg tænker også på, om der mon er nogen fra de andre klasser, der kunne have samme interesser som dig? Som også kan lide at læse bøger og spille de spil, du spiller?
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Husk du altid er velkommen til at ringe eller sms´e til Børnetelefonen på tlf: 116111, hvis du har brug for at snakke med en voksen. Der er en masse søde rådgivere, der gerne vil snakke med dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsner og tanker fra BørneTelefonen