Brev
Drillet i skolen
Hej bb
jeg bliver drillet rigtig meget henne i skolen af 3 personer ( lad os kalde dem 1, 2, 3.) og nogle gange græder jeg hjemme fordi 1,2,3. Driller mig så meget.
Og de har drillet mug siden 1kl. Og jeg går i 5kl nu
Men for det sidste er jeg begyndt at hære musik i skolen fordi jeg ikke gider at høre på dem
Kh mig
Ps. Jeg har prøvet at fortælle det til en lærer men nu driller de mig med at jeg har sagt det
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er træt af at blive drillet henne i skolen af de tre drenge. Det er heller ikke ok, at de driller dig.
Jeg synes at det er så flot, at du har sagt det til din lærer. Det er selvfølgelig irriterende at du nu også bliver drillet med det. Men jeg tænker, at det nok er en idé at tale med din lærer igen - så din lærer kan hjælpe jer i klassen, så drilleriet kan stoppe.
Du skal vide at når nogen bliver drillet eller ligefrem mobbet er det aldrig deres egen skyld, men det er et udtryk for at der er noget i klassefælleskabet der ikke fungerer godt. Det er ofte lidt tilfældigt hvem der bliver drillet.
Måske er det også en god ide du har fået med at høre musik, for så tager du jo opmærksomheden væk. Hvis det hjælper dig er det godt. Måske kunne der også være andre ting der kunne hjælpe dig? Hvis du kan gøre noget så du bliver optaget af noget andet, er det måske heller ikke så nemt at komme til at drille dig for 1, 2 og 3 ? Det kan jo være at lave nogle aktiviteter i frikvarteret sammen med nogle andre, så du er optaget af det. Du kan evt. også bede din lærer om at hjælpe dig med det.
Har du mon også snakket med dine forældre om det? Måske kunne de også hjælpe dig med at snakke med din lærer igen.
Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Føler du dig ensom og udenfor fællesskabet? Du er ikke den eneste. Alle kan føle sig ensomme engang i mellem, men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom.
Hvis du føler dig ensom, kan det være, du har tanker som: Hvorfor er der ingen, der forstår mig? Hvorfor bliver jeg aldrig inviteret?  Hvorfor har jeg ikke nogen BFF? Hvorfor er der aldrig nogen, der liker mine billeder eller skriver til mig? Hvordan får jeg gode venner? Hvorfor føler jeg mig ensom? Og hvordan kommer jeg ud af ensomheden?
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Chat
Gruppechat