Brev
Drillerier eller mobning
Hej
jeg er en pige på 13 år som går i 8. klasse. Jeg er blevet mobbet på det sociale medie ask.fm for omkring 9 måneder siden. Efter episoden har jeg fundet ud af hvem det var, det var en dreng fra min klasse.
Problemet er så nu at den samme dreng er begyndt at drille mig igen. Han siger ting som brilleabe (jeg har lige fået læsebriller) og mange andre ting, nogle af dem er tit perverse ting.
I min klasse og på min årgang er jeg den yngste, det er jeg så også blevet mobbet med fordi på det her tidspunkt er jeg den eneste som er 13 år og sidste år var jeg den eneste som var 12 år og det var noget der gik mig rigtig meget på:-(
De plejer og sige ting som ”arhh du har ikke noget og sige her du er kun 13” eller ”skal jeg hjælpe dig med at oversætte det” (selvom jeg er en af de bedste i min klasse til engelsk.)
Så mit spørgsmål er bare hvad jeg skal gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp til at få stoppet den mobning, du bliver udsat for i din klasse. Det er slet ikke i orden, og det skal stoppes.
Når nogen i en klasse mobber andre, er der som regel en dårlig stemning i hele klassen, og det er heller ikke rart for de andre elever at gå der. De bliver måske bekymrede for, om det er dem, der bliver udsat for mobning næste gang. Det er vigtigt, at alle føler sig trygge i klassen, da man bedre kan koncentrere sig og lære noget, hvis der er rart at være. Det er derfor vigtigt, at lærerne hjælper med at få stoppet mobningen, og sørger for at alle har det godt. Mobning kan stoppes ved, at lærerne hjælper klassen med at få et bedre fællesskab, dvs. hjælper jer med at være sammen på en anden måde, så ingen driller hinanden.
Jeg vil foreslå dig at fortælle dine lærere om mobningen. Du kan fx sige til en af dem, at du gerne vil tale med ham/hende, så de giver sig tid til at lytte til dig. Det kan også være AKT-læreren på din skole, du fortæller det til. Du kan evt. få en veninde til at hjælpe dig med at fortælle det til læreren, hvis du synes, det er lidt svært. Det kan også være, at din mor eller far kan hjælpe dig med at snakke med læreren. Jeg synes, det er vigtigt, at du fortæller, at de ting, der bliver sagt til dig, tit er perverse. Det kan være meget grænseoverskridende, og det er vigtigt, at man også får sagt fra over for det.
Jeg synes også det er vigtigt, at du fortæller læreren, at du er blevet udsat for mobning på ask.fm, og at du har fundet ud af, at det var en dreng fra klassen, der stod bag. Så ved de, at mobningen ikke kun har fundet sted på skolen, men også på de sociale medier, og de kan være opmærksomme på, at det ikke sker igen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at lærerne får stoppet mobningen hurtigst muligt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen