Brev
Drilleri
Kære børnetelefonen.
Jeg har i de sidste par dage, blevet drillet af 3 piger fra min klasse, de sender onde øjne, bagtaler, stiller spørgsmål om hvorfor dit og hvorfor dat, siger smut osv.
Og jeg ved jo det er forkert af dem, men jeg har på en måde bare lyst til at gøre det mod dem, men jeg gør det ikke fordi jeg ved det ikke er i orden. Men jeg ved virkelig ikke hvad jeg ellers skal gøre for at stoppe dem.
Jeg har nogle fantastiske venner i min klasse, som giver mig nogle gode råd med på vejen. Men hvad ville i have gjort for at stoppe det?
Hilsen pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Hvor er det sejt, du skriver herind for at gøre noget ved mobberiet i din klasse! Du har helt ret i, at den opførsel som de tre piger har slet ikke er i orden.
Det er også sejt, at du ikke bare fortsætter mobberiet ved at gøre det tilbage, men at du spørger om hjælp. Det er nemlig det helt rigtige at gøre. For når der er nogen, der mobber i en klasse, er det nemlig de voksnes ansvar at få det stoppet – ikke børnene.
Det eneste børnene skal gøre er at sige det til en voksen og selvfølgelig ikke mobbe nogen selv. Hvis man ser nogen, der bliver mobbet eller man selv oplever det, skal man sige det til en voksen.
Hvis man er rigtig sej, og ser nogen der bliver mobbet kan man sige højt, at det ikke er i orden eller lade være med at grine med, hjælpe den det går ud over eller sådan noget. Bagefter kan man så sige det til en lærer.
Hvis de voksne ikke lytter, må man nogle gange sige det mange gange. Man kan også skrive eller ringe til Børnetelefonen for at få hjælp til at tale med de voksne.
Det er hele klassen, der bliver påvirket af at nogen bliver mobbet, ikke kun dem det går ud over. Det giver nemlig rigtig dårlig stemning, når der er nogen, der taler grimt, ignorer eller gør grin med nogen.
Børn der har det godt mobber heller ikke andre. Nogle er f.eks. kun med til at mobbe, fordi de er bange for at ikke at være med i fællesskabet eller for at blive mobbet selv. Så dem der mobber har også brug for hjælp til en bedre måde at være sammen på.
Så når man siger det til en voksen, hjælper man faktisk hele klassen og ikke kun den, der bliver mobbet.
Det er din klasselærer, der skal hjælpe jer med at få det stoppet. Derfor er det vigtigt at din klasselærer får at vide, at pigerne i din klasse ikke har det godt sammen lige for tiden. Det er super at gøre noget ved det nu, inden det måske bliver værre.
Jeg vil foreslå, at du fortæller det både til din klasselærer og dine forældre (eller måske en anden voksen som du er tryg ved?). Det kan tit være rart at tale med sine forældre om, hvad der sker i skolen, selvom det nogle gange kan være lidt svært at få det sagt.
Måske kan dine forældre hjælpe dig med at tale med klasselæreren om, at børnene i din klasse ikke er særlig søde ved hinanden lige for tiden? Hvis de voksne ikke ved, hvad de skal gøre for at stoppe, at nogen bliver mobbet, kan de også ringe ind til os. Så hedder det bare Forældre-telefonen til forældre eller Fag-telefonen til skolelæreren.
Jeg snakker med mange børn, som synes, det kan være svært at få det sagt på den rigtige måde. Jeg ved, det har hjulpet mange at vise det brev, de har skrevet til Børnetelefonen og mit svar til deres forældre og klasselæreren. Måske det også kunne være en ide for dig?
Jeg håber, du får mod til at få sagt det videre til en voksen. Jeg er sikker på du kan, for du har allerede vist, at du er en super sej pige, der ikke vil have at nogen i din klasse bliver mobbet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen