Drilleri

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Hvor er det sejt, du skriver herind for at gøre noget ved mobberiet i din klasse! Du har helt ret i, at den opførsel som de tre piger har slet ikke er i orden.

Det er også sejt, at du ikke bare fortsætter mobberiet ved at gøre det tilbage, men at du spørger om hjælp. Det er nemlig det helt rigtige at gøre. For når der er nogen, der mobber i en klasse, er det nemlig de voksnes ansvar at få det stoppet – ikke børnene.

Det eneste børnene skal gøre er at sige det til en voksen og selvfølgelig ikke mobbe nogen selv. Hvis man ser nogen, der bliver mobbet eller man selv oplever det, skal man sige det til en voksen.

Hvis man er rigtig sej, og ser nogen der bliver mobbet kan man sige højt, at det ikke er i orden eller lade være med at grine med, hjælpe den det går ud over eller sådan noget. Bagefter kan man så sige det til en lærer.

Hvis de voksne ikke lytter, må man nogle gange sige det mange gange. Man kan også skrive eller ringe til Børnetelefonen for at få hjælp til at tale med de voksne.

Det er hele klassen, der bliver påvirket af at nogen bliver mobbet, ikke kun dem det går ud over. Det giver nemlig rigtig dårlig stemning, når der er nogen, der taler grimt, ignorer eller gør grin med nogen.

Børn der har det godt mobber heller ikke andre. Nogle er f.eks. kun med til at mobbe, fordi de er bange for at ikke at være med i fællesskabet eller for at blive mobbet selv. Så dem der mobber har også brug for hjælp til en bedre måde at være sammen på.

Så når man siger det til en voksen, hjælper man faktisk hele klassen og ikke kun den, der bliver mobbet.

Det er din klasselærer, der skal hjælpe jer med at få det stoppet. Derfor er det vigtigt at din klasselærer får at vide, at pigerne i din klasse ikke har det godt sammen lige for tiden. Det er super at gøre noget ved det nu, inden det måske bliver værre.

Jeg vil foreslå, at du fortæller det både til din klasselærer og dine forældre (eller måske en anden voksen som du er tryg ved?). Det kan tit være rart at tale med sine forældre om, hvad der sker i skolen, selvom det nogle gange kan være lidt svært at få det sagt.

Måske kan dine forældre hjælpe dig med at tale med klasselæreren om, at børnene i din klasse ikke er særlig søde ved hinanden lige for tiden? Hvis de voksne ikke ved, hvad de skal gøre for at stoppe, at nogen bliver mobbet, kan de også ringe ind til os. Så hedder det bare Forældre-telefonen til forældre eller Fag-telefonen til skolelæreren.

Jeg snakker med mange børn, som synes, det kan være svært at få det sagt på den rigtige måde. Jeg ved, det har hjulpet mange at vise det brev, de har skrevet til Børnetelefonen og mit svar til deres forældre og klasselæreren. Måske det også kunne være en ide for dig?

Jeg håber, du får mod til at få sagt det videre til en voksen. Jeg er sikker på du kan, for du har allerede vist, at du er en super sej pige, der ikke vil have at nogen i din klasse bliver mobbet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!