DRENGENE DRILLER

hej
jeg er en pige på 13 år. Jeg har mange problemer i skolen, og også hjemme. I skolen driller drengene med min vægt (tyk), med at jeg er grim, og alle hader mig.. jeg ved ikke hvad det er jeg har gjort, siden alle har den indstilling på mig.

jeg har prøvet at snakke med mine forældre og de vil selvfølgelig gerne hjælpe, men der er snart ikke mere at gøre. når jeg snakker med lærerne/skole inspektøren siger de at de vil tale med drengene og selvfølelig få det løst. MEN…. de snakker med drengene, og drengene siger de vil stoppe, men det hjælper absolut ingenting!

jeg har snakket med min mor om at flytte og ved ikke om det er en god ide? – er det dét????? HJÆÆÆÆÆLP! ..
fra anonym.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu i skolen og derhjemme.

Det er bestemt ikke i orden, at du skal behandles, som du bliver i skolen. Det er et meget flot mod, du har haft og bedt om hjælp hos dine forældre og på skolen til at få det bedre, men trist at det ikke har hjulpet, og at der ikke er blevet fuldt op på det.

Tit når man bliver mobbet, kan man godt føle, at det er ens egen skyld, at de andre mobber, eller man kan blive bange for, hvad de andre tænker om én eller komme til at føle ensomhed. Måske kender du nogle af de tanker og følelser..?

Det er vigtigt, du ved, det ikke er din skyld, du bliver mobbet…. Jeg tænker, at det måske handler om, at der i din klasse er skabt en rigtig dårlig måde at være sammen på. En måde hvor det er blevet ok og normalt at kalde dig noget med tykke.

Jeg tænker, det ikke er i orden fra skolens side bare at lade stå til uden at tjekke om tingene er blevet bedre. Det er skolens ansvar sammen med eleverne at skabe et mobbefrit miljø. Det er ikke i orden, at du skal flytte skole, fordi du ikke bliver hørt, jeg kan godt forstå, at du får tanken og dejligt, at du kan snakke med dine forældre om det.

Hvis du ellers er glad for dine veninder på skolen og dine lærere, kan I måske prøve igen at snakke med skolen sammen med dine forældre. Desværre skal man nogle gange sige tingene to gange for at vigtigheden bliver forstået. Jeg forstår godt, hvis du tænker, vi har jo snakket med dem, men for at skolen kan gøre noget ved det, skal de kende og forstå vigtigheden af problemet.

Måske kan det også være godt at skifte skole, det er der mange børn, som får det godt af. Hvis dine forældre og dig i fællesskab beslutter, at du skal skifte skole, tænker jeg, at det er vigtigt, at dine forældre gør et grundigt arbejde med at finde en klasse på en ny skole, hvor eleverne ikke mobber hinanden. Dine forældre har mulighed for både at bede om et møde med skoleinspektøren på en anden skole og besøge en eventuelt kommende klasse (de kan også besøge flere og tage et valg ud fra det).

Jeg tænker også, at ved et skoleskift, at det kan være godt at være opmærksom på, at du i en periode skal bruge ekstra kræfter i forhold til at lære en ny klasse at kende: eleverne, lærerne og måder at gøre tingene på...

Måske kan det være en hjælp for dine forældre at ringe til ForældreTelefonen 35 55 55 57, der sidder voksne klar til at snakke med forældre og komme med råd.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!