Brev
dreng
der er en dreng der heletiden driller mig og kalder mig dumme ting. jeg vil sætte pris på at i hjælper mig. jeg er ked af det vær dag. SÅ HJÆLP MIG DOG
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år, tak for dit brev, som du har kaldt "dreng"!
Jeg kan godt forstå, at du synes at det er træls, når du hele tiden bliver drillet og kaldt dumme ting! Det er jo bestemt heller ikke i orden...
Hvad er det for en dreng? Er det en fra din klasse, fra en anden klasse eller en der bor i nærheden af dig? Hvis det er en fra din klasse, kunne du måske fortælle din lærer, at du er ked af alle disse drillerier, så kunne han måske snakke med jer om det i klassens time?
Hvis han er fra en anden klasse, kunne det også være, at din lærer kunne hjælpe dig, med hjælp fra den anden klasses lærer?
Det kunne også godt være, at dine forældre kunne komme med nogle gode ideer om, hvad I kunne gøre ved drillerierne.
Men jeg tænker også på, om du har sagt til ham drengen, at du bliver ked af det, sådan som han opfører sig over for dig? Det kunne jo være, at han ville holde op, hvis han vidste, hvordan du har det med de drillerier. - Men det vil du nok bedre kunne vurdere, da du jo kender ham...
Hvis der ikke er noget af det her, der hjælper dig, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen og få en snak med en rådgiver om, hvad der måske ellers kan løse problemet.
Mange hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!