Brev
Dreng bliver mobbet.
Hej.
Jeg skriver et brev på vegne af en af drengene i min klasse. (Lad os kalde ham ‘Nikolaj’ (Det hedder han selføgeligt ikke rigtigt))
Jeg er pænt populær i min klasse og er derfor lidt omkring. Mange af dregene har en tendens til at komme med ‘jokes’ som jeg overhoved ikke synes er sjove. Jokesne er rettet på at der altid er et eller andet galt med Nikolaj. Det kan være at han er yderst uintelligent, at han er grim, at han ikke dur til noget osv. Men jeg synes det er smadder syndt for ham! Han har ikke gjort noget forkert og så bliver han bare angrebet sådan!
Men det virker til at jeg er den eneste der ser det her! Jeg har engang selv prøvet at blive mobbet og det var overhovedet ikke sjovt og har selvføgeligt gjort noget ved mig idag. Jeg prøver virkeligt mit bedste til at prøve at støtte og forsvare ham men det er virkeligt svært når alt folk ser er hans fejl. Der var engang hvor jeg hellere ikke kunne lide ham men jeg har ændret mig og fundet ud af at han faktisk er ganske sød når alt kommer til alt.
Jeg sagde engang til en voksen en mildere version af hvad jeg følte og han sagde at det var virkelig godt jeg sagde det, for det havde han ikke selv lagt mærke til. Men det er klart når vi er en perfekt klasse på yder siden. Han bliver altid talt om som en der ikke er noget værd her i verden. Og jeg synes det er pisse irreterende at høre på. Jeg har tænkt mig at prøve at se om jeg kan få sagt hvad jeg tænker til en voksen og har allerede valgt en perfekt.
Jeg ville bare lige høre jeres tanker siden det her betyder rigtigt meget for mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det bare sejt gjort af dig, at skrive herind til brevkassen. Dit brev viser bare, hvor god en klassekammerat du er, og hvor meget du tænker på andre. Det er så flot, at du prøver at støtte og forsvare Nikolaj, selvom det er rigtig svært, når der er mange der er ”imod” ham.
Jeg tror bestemt ikke, at du er den eneste der ser hvad der foregår i klassen, selvom det virker sådan. I en klasse kan det tit blive sådan, at hvis der er nogle der mobber en af de andre, går mange af klassekammeraterne med til at mobbe. Måske fordi, at de ikke har lyst til at føle sig udenfor, når de andre griner, men også fordi, at så er det ikke dem selv der bliver mobbet. Måske er det ikke alle der siger noget grimt til Nikolaj, men mange griner måske med, når der bliver lavet jokes om ham, - og det er selvfølgelig heller ikke okay.
Som du også selv har oplevet, er det ikke sjovt at blive mobbet, og det gør helt sikkert noget ved en, også selvom man ikke lige giver udtryk for det. Hvis der er nogle der bliver mobbet i en klasse, er det lærerens ansvar at sørge for, at der bliver gjort noget ved det, så mobningen stopper. Derfor er det så flot af dig, at du før har fortalt en voksen, hvad du føler. - Det er samtidigt modigt af dig, og det synes jeg virkelig, at du skal være stolt over. Det er dejligt at høre, at du faktisk allerede har valgt en voksen, som du gerne vil fortælle det til igen. Måske kunne det være en idé, at vise den voksen det brev, som du har skrevet til BørneTelefonen. Det kan måske gøre det nemmere for dig, hvis du synes, at det er svært at skulle snakke med den voksne om det. Samtidig ligger dit brev heller ikke skjul på, hvordan du har det, og læreren får en god forståelse for, hvor slemt det egentlig er.
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket sammen med nogle af dine gode venner/veninder om, hvordan du har det, når Nikolaj bliver mobbet? Det kan være, at det ville være rigtig rart for dig, at dele dine tanker med nogle andre fra klassen. Og måske har de det på samme måde som dig, men tør ikke at sige det højt. Hvis du vælger, at du gerne vil snakke ansigt til ansigt med den voksne, kan det måske være en idé, at dig og en god ven/veninde snakker sammen med den voksne om situationen i klassen. Hvad tænker du om det? Det er ikke alle der gør noget, når der er nogle der bliver mobbet, selvom de måske ville ønske, at de turde. Så sejt at du vil gøre noget, så læreren kan blive opmærksom på, at Nikolaj stadig bliver mobbet. Gid der var flere som dig!
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere.
Held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen