Digital Mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M.

Tak for dit brev til BørneTelefonen, det er godt du skriver hertil. Det er lyder bestemt ikke rart det du er udsat for på Formspring. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når du læser de kommenterer, der er lagt ind på din blog.

Som du selv skriver, er du bestemt ikke den eneste, der har oplevet at blive generet over de sociale medier. Det gør selvfølgelig ikke dine oplevelser mindre, derimod er du en af flere og flere børn og unge, der oplever at blive generet af en ny vej.

Ligegyldigt ad hvilken vej man oplever at få kommentarer omkring sig selv på, der gør at man bliver ked af det eller på anden måde såret, så er det ikke i orden. Det, der gør den digitale mobning til en udfordring, er at mange sider er åbne for kommentarer.

Når noget bliver skrevet, kan man ikke høre tonefaldet, og man kan heller ikke høre, om noget er ment sarkastisk. Der er også nogen, som ikke helt tænker sig om, før de skriver noget, der kan såre andre.

Kan det være en mulighed for dig inde på Formspring, at bruge den blokeringsfunktion der er? Den findes nederst på Formsprings side og hedder ”safty tips”. Med den kan du forhindre, at andre kommenterer din blog. Det er kun dem, du giver lov til det, der så kan skrive. Denne tilladelse til nogen giver du også via ”safety tips”.

Når det er sagt, vil jeg råde dig til at overveje en sortering af dine billeder. Selv om du føler, du er sød og absolut anstændig på billederne, kan de måske på andre indbyde til kommentarer. Måske kan der komme nedsættende kommentarer til din pæne krop, af ren misundelse.

Følelsen, dine billeder vækker ved andre, kender du ikke. Kunne det tænkes, der var nogen af billederne, du kunne erstatte af andre, for at passe på dig selv? Der er ingen som ved, hvilke personer der læser din blog og måske kopierer dine billeder. Der er ulovligt at bruge andres billeder uden deres tilladelse, men det sker jo desværre alligevel. Derfor vil jeg anbefale dig, at du nøje overvejer, hvilke billeder du har på din blog.

Jeg tænker ikke, at noget af det er din skyld, for der er ikke nogen, der ønsker at blive generet af andre. Jeg ved ikke, om du har oplevet nogen, der kommenterer din blog verbalt til dig, det kunne måske være i klassen eller lignende steder?

Måske er der andre af dine venner, som har oplevet lignende episoder? Kunne det være en mulighed for dig at tale med dem, det kunne være, de havde nogle gode råd til at løse udfordringen?

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere om hvordan du takler din fremtidige blog.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.