Brev
Det er slut nu…
Hej bt…
Jeg er en pige på 14 og har det rigtigt svært, med mig selv.
Der hjemme bliver jeg moppet og i skolen bliver jeg mobbet.
Udover det bliver jeg slået af mine forældre.
Og ønsker derfor bare at dø, og aldrig vende tilbage til verden igen.
Men når jeg er igang med at true mig selv med store knive og piller. Bliver jeg rigtig ked af det.
Håber i svare…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det  lyder til at ske rigtig mange ting i dit liv lige nu, som gør det svært at være dig. Og alligevel skriver du herind! Det er sejt.
Jeg bliver bekymret over, at du ønsker at dø og endda har undersøgt, hvordan du eventuelt kunne gøre det. Samtidig beskriver du også nogle meget alvorlige ting, som jeg godt kan forstå påvirker dig så meget, at du bliver rigtig ked af det.
Som barn og ung har man ret til at føle sig tryg, og man har krav på, at ens forældre sørger for at man er det. Det lyder ikke som om, at dine forældre er opmærksomme på det. Er du klar over, at det er ulovligt for voksne at slå børn i Danmark – uanset hvordan de opfører sig? Når voksne slår, er det aldrig børnenes skyld. Det er altså ikke din skyld, at dine forældre slår dig! Det er altid de voksnes ansvar.
Jeg har før snakket med børn og unge, der bliver slået af deres forældre. Fra samtaler med dem ved jeg, at der altid findes en anden udvej end at tage sit eget liv. Man kan få hjælp til, at det skal blive anderledes, så man kan få det bedre.
I dit brev skriver du ikke, om der er nogen der ved, hvordan tingene er hjemme hos jer lige nu? Men så alvorlige ting, som du fortæller om, er ikke noget man skal gå med alene. Det er så modigt, at du har skrevet om nogle af de svære tanker og følelser her til. Det er et første vigtige skridt. Kan du mon komme i tanke om en voksen, som du ville kunne fortælle nogle af de her ting til? Det kan være en sød lærer på skolen, en nabo eller en fra din familie? Måske det kan virke skræmmende at skulle fortælle om det. En måde at gøre det på kunne være at vise det her brev? På den måde ville du havde noget at fortælle ud fra.
Måske ved du det allerede – men her på BørneTelefonen, har du mulighed for at få en bisidder. En bisidder er en voksen, der skal hjælpe børn, der har det svært derhjemme. Bisidderen kan hjælpe dig med at snakke med kommunen om hvordan du har det derhjemme og det der brug for, så du vil kunne blive tryg igen. Du kan læse mere om hvad en bisidder er her
Jeg håber du har mod på at ringe eller skrive ind til os på 116111, så du kan snakke med en af vores søde rådgivere. En rådgiver vil kunne spørge lidt mere ind til din historie og vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få den hjælp, som du har brug for.
Til sidst vil jeg igen sige, at det ikke er din skyld! Hverken at du bliver mobbet eller at du bliver slået. Du har ret til at være tryg og ikke være ked af det. At du har skrevet herind fortæller mig, at du ønsker at tingene skal være anderledes – at du ønsker at få det godt. Jeg tror på, at du har styrken til at få fortalt nogen om, hvordan du har det, så du kan få den hjælp du skal have.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen