Brev
Der er noget galt
Det er fordi min i min klasse mobber mig meget og jeg vil virkelig gerne vær sammen med dem og jeg har brug for et råd til det
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Tak for dit brev. Det er så godt, at du skriver til os og beder om hjælp. Du fortæller, at du bliver mobbet i klassen, og du vil bare så gerne være sammen med de andre. Jeg forstår rigtig godt, at du er træt af det og gerne vil have hjælp til at få det godt i klassen.
Har du mon sagt det til din lærer og dine forældre? Hvis ikke, synes jeg, at du skal gøre det, så de kan hjælpe dig. Hvis du har sagt det, men det ikke har hjulpet, må du sige det igen. Læreren er den, der kan sørge for, at klassen bliver bedre at være i.
Du skal vide, at det aldrig er den der bliver mobbets egen skyld. Når der sker mobning, er det et tegn på, at der er noget i klassen, som ikke går godt. Det går tilfældigvis ud over dig, og det er slet ikke i orden.
Jeg håber, at du vil gå videre med det, og du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!