Brev
De misforstod det!!
Hej bb
Engang i spise fritkvarteret så mig og min veninde en musik video på min tlf og vi syntes den var morsom og mærkelig og sjov,men nogle gange var der nogle..lad os kalde det..lidt voldsomme scener (på den klamme måde)
Det var nogle der gjorde ting og sager sammen men man kunne ikke se det og når de scener kom holdte vi os for øjnene, såden vi netop ikke så de scener!!
Det gik godt indtil at der var en flok drenge der kom forbi lige tilfældigvis den scene hvor dem i musikvideon gjorde det.
Og en af drengene råbte “AD DE SER PORNO” men det gjorde vi jo ikke da man ikke kunne se de gjorde det de gjorde fordi der var en dyne!
Og vi havde ikke en eneste chance for at sige at vi ikke så det!!
Næste time skulle vi have fransk med nogle fra parralel klassen, og der går de drenge som hele tiden driller 🙁 , og det er derfor jeg HADER at have fransk, og andre fag med dem. 🙁
Men self sagde de flok drenge fra min klasse det til dem, og de sagde det videre, og inden længe viste hele overgangen det! Måske noget af skolen??!!
Og min anden veninde sagde at jeg så porno, ud af den blå luft?! (Hun vidste ikke hvad det betød så hun sagde det bare for sjov..) men det gjorde der bare endnu værrere end det allerede var!!
Drengene fra parralel klassen kaldte mig ludder hele dagen og drillede mig )-:
Men de gjorde intet ved N? Det er dét, jeg undre mig over!!!
Jeg fik bare skylden for det hele, men hvordan kunne N bare slippe så let?
Bagefter skulle JEG! op på kontoret JEG! skulle have skæld ud for noget som ikke passede
JEG! skulle blive drillet og kaldt skændselsord
JEG! skulle blive anklaget for at ha’ set porno
Og N var ikke med op på kontoret.
Men jeg kan godt se, at det ikke var den smarteste idé, at se såden noget i offenligheden da man jo kunne misforstå det.
Men mit spørgesmål er bare… hvordan og hvorfor kunne N bare slippe så let?
Mvh den forvirrede pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
At se en musikvideo og blive beskyldt for at se porno er slet ikke ok. Mon du fik mulighed for at sige på kontoret, at du og N faktisk ikke så porno - men en musikvideo. Og endda, holdt jer for øjnene, når det blev for voldsomt? Ellers håber jeg, at du og gerne dine forældre, får mulighed for at tage en snak med kontoret. Din og N's del at historien skal også høres. Ellers er det altså ikke retfærdigt.
Der er mange ting, fx porno, på nettet og i videoer, der kan virke voldsomme eller klamme. Mange prøver - kommer til at se sådanne ting i løbet af deres pubertet. Så selvom de andre reagerede lidt voldsomt, er der sikkert også flere af dem, der selv har set noget lignende.
Det lyder til, at de andre er hurtige til at ”dømme” jer - og det er super tarveligt. Derfor skal de også have at vide, at de skal opføre sig ordentlig. Både i forhold til video-episode, men også generelt. At kalde andre en luder er IKKE i orden! Derudover kan det ikke passe, at du skal gå og være bange for at have fransk eller andre timer med dem. Mon din fransklærer ved, hvordan du har det? Hvis ikke, skal din lærer have det at vide.
I forhold til din veninde, så synes jeg, at du skal fortælle en voksen, at du er ked af, at N ikke også har fået påtalt, at det ikke er i orden at se sådan en video i skoletiden. At I faktisk var to, der sad og så filmen. Du kan også overveje, om du selv vil tage en snak med N. Måske kan du spørge hende, om hun synes, det er ok, at det kun er dig, der har fået skæld ud. Det kan gøre, at I får en god snak - og måske kan I sammen tale med de voksne? Mon det er noget, du har lyst til at prøve?
Selvom det virker til, at hele skolen ved det, så er det nok også sådan en historie, der snart bliver kedelig. Måske er den snart glemt igen. Ellers skal du og N tage fat i en lærer eller jeres forældre, hvis det fortsætter.
De bedste hilsner
BørneTelefonen