de gider bare ikke at stoppe

hej jeg er en pige på 10 år som er blevet mobbet siden 1. klasse, der er to drenge og to piger der tit siger ej hvor er du grim idag eller du har en grim trøje på idag og selvom jeg godt ved at det er for sjov så bliver jeg stadig ked af det fordi det er ikke pænt.

Og faktisk så hver dag kommer jeg hjem fra skole og er ked af det pga. der er en der har sagt noget grimt eller har skubbet mig eller klemt mine tæer med vilje også bliver jeg rigtig ked af det fordi så står de bare der

og der bla. en af dem der driller mig har en anden hudfarve (brun) så hver gang jeg siger fx. ræk mig lige den brune farve så kommer personen og siger racist selvom jeg ikke er racist

han ved ikke engang hvad det betyder så jeg synes bare at det er dumt at han siger det. Men jeg siger bare tit til dem at de skal stoppe udover en person fordi ellers bliver personen mega sur…………….

Hjælp hvad skal jeg gøre??!

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, de siger og gør. Og du har helt ret i, at det ikke er pænt. Det er faktisk overhovedet ikke ok, at de opfører sig sådan over for dig – selvom de siger, det er for sjov.

Du har allerede prøvet selv at sige til dem, at de skal stoppe. Det synes jeg er rigtig godt gået! Desværre har det ikke fået dem til at stoppe endnu. Det ved jeg, at mange andre børn og unge også har oplevet. Tit skal man have hjælp af nogen udefra for at stoppe mobning. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet til os.

Hvis du ikke allerede har fortalt dine forældre om mobningen, synes jeg, at du skal snakke med dem om det. Det kan nemlig være trygt og rart at komme hjem til nogen, som ved, hvad man oplever i skolen – især når man er ked af det efter hver skoledag.

Nogle synes, at det er svært at få det fortalt, fordi deres forældre måske tror, at de er glade for at gå i skole. Der er også nogen, der skammer sig også over mobningen, selv om det slet ikke er deres skyld, at de bliver mobbet.

Hvis du synes, det er svært at få sagt, kan du måske vise dem brevet her (og mit svar), hvor du rigtig flot beskriver, hvad der sker. Eller du kan sende dem en sms eller mail. For rigtig mange er det lettelse at få fortalt forældrene, hvad man går og er ked af. Mon det også kunne virke sådan for dig?

Det kan også være, at der er en anden voksen, som du kan støtte dig op af, når du er ked af det. Det kunne fx være en venindes mor, en klubpædagog eller en ven af familien?

Det er også vigtigt, at skolen finder ud af, at der er mobning i din klasse. Hvis du ikke allerede har talt med en lærer om det, synes jeg, at du og dine forældre skal bede om at få en snak med fx din klasselærer.

Skolen skal sørge for, at der ikke er nogen, der bliver mobbet. Det er faktisk lærerens ansvar, at alle elever har det godt i skolen.

Måske er der andre i din klasse, som også bliver talt grimt til. Der er sikkert også nogen, som ser hvad du oplever, men som ikke tør hjælpe med at stoppe det. Derfor kan det være rigtig godt, hvis hele klassen får hjælp til at blive bedre klassekammerater for hinanden. Hvis dine lærere har brug for idéer til, at stoppe mobningen kan de få hjælp ved at ringe til FagTelefonen på 35 55 55 58.

Hvis du helst vil snakke alene med en lærer uden dine forældre, kan du selvfølgelig også det. Vælg en lærer, du har det godt med. Og sig, at du gerne vil tale med ham eller hende på et tidspunkt, hvor der ikke er for travlt. Så der er tid til en snak. Fortæl læreren det, du har skrevet i dit brev eller vis dit brev, og sig at du gerne vil have hjælp til at stoppe det.

Du kan selvfølgelig også altid ringe til os og fortælle lidt mere om det, du oplever. Og det du allerede har prøvet at gøre. Så vil vi måske kunne komme med nye idéer og råd. Se også de 5 råd nedenfor.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!